Karimi Pashaki S. Survey and Comparing the Attitude of Nursing Students and Nursing Instructors Towards the Characteristics of an Skilled Clinical Trainer in Nursing Schools Affiliated with Guilan University of Medical Sciences. JHNM 1995; 5 (1) :33-43
URL:
http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-1251-en.html
Instructor, Department of Nursing , School of Nursing and Midwifery, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
Abstract: (1758 Views)
این پژوهش یک پژوهش توصیفی از نوع مقایسه ای است که به منظور بررسی و مقایسه نگرش دانشجویان و مربیان در مورد خصوصیات مربی بالینی کارآ، در دانشکده های پرستاری مامایی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام گرفته است. این پژوهش در ۵ دانشکده رشت، لاهیجان، انزلی، لنگرود و صومعه سرا انجام شده است. واحدهای مورد پژوهش شامل ۱۴۰ نفر دانشجوی پرستاری که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند و مربیان به دلیل کم بودن تعدادشان بصورت جامعه پرستاری (۶۲) نفر مورد بررسی و مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای حاوی دو گروه سئوال بوده است که گروه اول شامل سئوالات دموگرافیک جهت دانشجویان و مربیان و سئوالات گروه دوم شامل ۴۳ سئوال مربوط به نگرش در مورد خصوصیات مربی بالینی کارآ بوده که بطور همگون جهت دانشجویان و مربیان با توجه به هدف پژوهش تنظیم شد و در اختیار واحدهای مورد پژوهش قرار گرفت. یافته های پژوهش در رابطه با نگرش دانشجویان در مورد خصوصیات مربی بالینی کارآ از نظر ویژگیهای فردی، ارتباط با دانشجو و صلاحیت حرفه ای حاکی از آن بود که بالاترین میانگین امتیاز مربوط به خوش اخلاق بودن مربی، ایجاد شوق و نشاط در آنان و احترام گزاردن به دانشجو و همچنین داشتن دانش و مهارت کافی جهت هدایت و راهنمایی بود، همچنین مربیان نیز معتقد بودند که مربی بالینی کارآ باید دارای ظاهری متین و مرتب بوده، برخورد عقاید را ممکن سازد و همچنین باید دارای آنچنان دانش و مهارتی باشد که سبب تسهیل یادگیری در محیط بالینی گردد. نگرش کلی هر دو گروه مورد مطالعه نسبت به خصوصیات مربی بالینی کارآ مثبت بود.
Article Type :
Research |
Subject:
Special Received: 2019/07/8 | Accepted: 2019/07/8 | Published: 2019/07/8