Volume 11, Issue 3 And 43 (12-2001)                   JHNM 2001, 11(3 And 43): 18-21 | Back to browse issues page

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

RezaMasouleh S, Kazemnezhad Leili E. The attitude of Nurses Staff in Rasht Medical Educational Centers about Patients Training. JHNM 2001; 11 (3 and 43) :18-21
URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-1084-en.html
1- Instructor, Department of Nursing , School of Nursing and Midwifery, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
2- Instructor, Bio-Statistics, School of Nursing and Midwifery, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
Abstract:   (1780 Views)
چکیده:
آگاهی و شناخت کافی از بیماری و نحوه درمان آن سبب می شود که بیمار همکاری بیشتری در امر مراقبت از خود داشته و نگرانی و افسردگی کمتری را تجربه کند و این مستلزم ارائه آموزشهای مختلف می باشد. فرایند آموزش به بیمار از جایی شروع می شود که پرستار نیازی را در بیمار تشخیص داده و یا اینکه بیمار بر نیازهای آموزشی خویش تأکید کند. برای کسانی که با بیماران سر و کار دارند تنها داشتن شناخت و آگاهی کافی نیست بلکه داشتن نگرش صحیح در مورد انجام برنامه های مراقبتی ضروری است، از این رو این پژوهش که یک مطالعه توصیفی است، با هدف بررسی نگرش پرستاران شاغل در مراکز آموزشی درمانی شهر رشت در سال ۱۳۷۹ انجام شده است. در این پژوهش ۹۸ نفر از پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی شهر رشت به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش بود که توسط پژوهشگر تهیه و به طریق مصاحبه با مراجعه به بیمارستانهای آموزشی شهر رشت در سه نوبت کاری صبح، عصر و شب تکمیل شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد، نگرش ۵۴ /۹ درصد پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی شهر رشت مثبت بوده و اکثریت آنان (۲۸/۲ ٪) عوامل فرهنگی و اجتماعی را مشکل موجود در امر آموزش تلقی نمودند. همچنین نتایج حاصل از یافته های پژوهش در زمینه تعیین ارتباط برخی از ویژگی های فردی با نگرش پرستاران نشان داد که متغیر سابقه کار ( ۰ / ۰۰۰۱ >P) با نگرش پرستاران نسبت به آموزش به بیمار رابطه معنی دار آماری وجود دارد.
 
 
Full-Text [PDF 21051 kb]   (366 Downloads)    
Article Type : Research | Subject: Special
Received: 2019/06/19 | Accepted: 2019/06/19 | Published: 2019/06/19

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.