@article{ author = {pourghane, parand and khaleghdost, tahereh and paryad, ezat and baghaee, mojdeh and kazemnezhad, ehs}, title = {Nursing students’ attitude about factors influencing clinical learning in Medical ‎University of Guilan}, abstract ={Introduction: Education is a regular process in order to aid individuals for acquiring ‎knowledge and new skills. Education is an active interaction between educator and learner. ‎Learning is a stable change process in individual’s potential behavior. Therefore, we can only ‎say that the students’ learning is satisfactory when learning causes proper behavioral changes ‎in them. Clinical learning can affect individual’s attitude which in turn can affect behavior ‎and practice. Since most nursing attitude is achieved in clinical settings and it can affect their ‎practice, this study aimed to assess nursing students’ attitude in clinical setting.‎  Objective: This study aimed to determine students’ attitude toward effective factors in ‎clinical learning (role of instructor, nursing personnel, ward utility and also ward guidelines). ‎Methods: Findings showed that ‎‏84.6%‏‎ of samples had positive attitude toward clinical ‎learning (positive attitude toward role of instructor and nursing personnel was both ‎‏80.8%‏‎. ‎Positive attitude toward role of utilities in clinical learning and role of present roles and ‎regulations inward was ‎‏89.4%‏‎ and ‎‏51%‏‎ respectively).‎ Conclusion: In attention to the importance of clinical learning and its role in the direction ‎students’ attitude, it seems necessary to assess their attitude toward present factors and make ‎the result available to managers and education planners so that they can improve positive ‎factors and current the negative factors.‎}, Keywords = {Attitude, Education, Clinical learning, nursing students}, volume = {16}, Number = {2}, pages = {1-7}, publisher = {}, title_fa = {نگرش دانشجویان پرستاری نسبت به عوامل موثر بر یادگیری بالینی در دانشکده ‏های پرستاری و مامائی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان}, abstract_fa ={مقدمه: آموزش یک جریان منظم جهت کمک به افراد برای کسب دانش و مهارتی جدید می باشد. آموزش یک ارتباط دو جانبه است که ‏آموزش دهنده و یادگیرنده هر دو درآن فعال می باشند. یادگیری نیز عبارت است از فرآیند تغییرات نسبتاً پایدار در رفتار بالقوه افراد. ‏بنابراین زمانی می توان یادگیری دانشجویان را مطلوب و ارزشمند دانست که این یادگیری سبب ایجاد تغییرات رفتاری مناسب در آنان ‏شده باشد. چگونگی یادگیری در بالین می تواند روی نگرش افراد موثر باشد و از طرفی چگونگی نگرش افراد نسبت به یک موضوع هم در ‏رفتار و عملکرد آنان موثر است. از آنجا که بیشترین نگرش دانشجویان پرستاری در بالین شکل می گیرد که آن هم می تواند روی ‏عملکرد آنان تاثیر بگذارد، برآن شدیم تا نگرش دانشجویان پرستاری را در بالین مورد شناسایی و ارزیابی قرار دهیم.‏ هدف: تعیین نگرش دانشجویان نسبت به عوامل موثر در یادگیری بالینی( نقش مربی، کادر پرستاری، امکانات و تجهیزات بخش و ‏همچنین قوانین و مقررات بخش)‏ روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی با هدف تعیین نگرش دانشجویان پرستاری نسبت به عوامل موثر بر یادگیری بالینی بوده و ‏ابزار تحقیق پرسشنامه ای با 42 سؤال می باشد. نمونه ها دانشجویان ترم ششم پرستاری در دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی ‏رشت می باشند.‏ نتایج: یافته ها نشان داد که 6/84 درصد نمونه ها نسبت به عوامل موثر بریادگیری بالینی نگرش مثبت داشته اند ( نگرش مثبت به نقش ‏مربی8/80 درصد- نگرش مثبت به نقش کادر پرستاری8/80درصد- نگرش مثبت نسبت به نقش تجهیزات و امکانات بخش در یادگیری ‏بالینی:4/89 درصد و نگرش مثبت نسبت به نقش مقررات و قوانین موجود در بخش: 51 درصد )‏  نتیجه گیری: با توجه به اهمیت یادگیری بالینی و داشتن نقش مهم در شکل گیری نگرش دانشجویان در جهت مثبت یا منفی لازم به نظر ‏می رسد نگرش دانشجویان نسبت به عوامل موجود در بالین بررسی گردد و با در دسترس قرار دادن نتایج پژوهش در اختیار مسؤولین و ‏برنامه ریزان آموزش پرستاری و صلاحدید آنان، عوامل مثبت تقویت و در جهت اصلاح و رفع موارد منفی اقدام و برنامه ریزی مطلوب ‏صورت گیرد تا در نهایت شاهد اثرات مطلوب آن در سیستم و جامعه باشیم.‏}, keywords_fa = {نگرش, آموزش, یادگیری بالینی, دانشجویان پرستاری}, url = {http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-235-en.html}, eprint = {http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-235-en.pdf}, journal = {Journal of Holistic Nursing And Midwifery}, issn = {2588-3712}, eissn = {}, year = {2006} } @article{ author = {delaram, masoumeh and akbari, nasri}, title = {Weight gain in pregnancy and its correlation with birth weight of infants in ‎women Who reffered to obstetric wards of Hajar hospital in Shahrekord}, abstract ={Introduction: Birth weight is one of the main determinators for somatic and mental growth in ‎infants and it is an important symptom of intrauterine growth. Thus recognition of factors that ‎affects the low birth weight and elimination of them is important.‎ Objective: This study was designed to detect the weight gain in pregnancy and its correlation ‎with birth weight of infants.‎ Methods: Six hundred pregnant women were selected randomly from those reffered to ‎delivery room in Hajar hospital. Data was collected by a questionnaire using interview with ‎mothers, prenatal and infants’ records. We used similar scale to measure the mothers and ‎infants weight. Age of mother less than ‎‏18‏‎ and more than ‎‏35‏‎, gestational age less than ‎‏37‏‎ ‎weeks, twin pregnancy, history of abortion and intrauterine fetal death, smoking’ drinking of ‎alcohol and medical history of diseases in mother, were excluded. Data were analyzed by ‎SPSS(t- test, chi-square test and one way ANOVA test).‎  Results: The mean weight gain in pregnancy was ‎‏11.4‏‎ ‎ ‎ ‎‏3.6‏‎ kg. This mean was increased ‎with increase in number of delivery (P=‎‏0.01‏‎), mothers’ education level (P=‎‏0.01‏‎) and also in ‎CS (P=‎‏0.006‏‎). The mean birth weight was ‎‏3179‏‎.‎‏08‏‎ ‎ ‏433.10‏‎ only ‎‏7.3‏‎ % of infants had birth ‎weight less than ‎‏2500‏g. There was a significant relationship between birth weight and ‎multiparty, mothers’ education level, weight at beginning of pregnancy, weight gain during ‎pregnancy and sex of infant (P=‎‏0.05‏‎).‎ But in regression statistics, only weight at beginning of pregnancy, increase weight gain ‎during pregnancy and mothers’ level of education were significant predictors of infants’ birth ‎weight.‎ Conclusion: Results of this study shows the importance of mothers’ weight in beginning and ‎during pregnancy as criteria for identifying mothers who are at risk of giving birth to low birth ‎weight infants. After identifying these mothers, better and more care can be given and also ‎give them necessary information.‎}, Keywords = {weight gain, pregnancy, birth weight}, volume = {16}, Number = {2}, pages = {8-13}, publisher = {}, title_fa = {ارتباط افزایش وزن مادر در دوران بارداری با وزن هنگام تولد نوزاد در مراجعین به ‏بخش زنان و زایمان مرکز آموزشی– درمانی هاجر شهر کرد}, abstract_fa ={مقدمه: وزن هنگام تولد یکی از عوامل اصلی تعیین کننده رشد جسمانی و مغزی کودک بوده و نشانه معتبری از رشد داخل رحمی ‏می باشد، لذا شناخت عوامل موثر بر کم وزنی هنگام تولد و بر طرف کردن این عوامل از اهمیت خاصی برخوردار است.‏ هدف: این پژوهش به منظور تعیین ارتباط افزایش وزن مادر در دوران بارداری با وزن هنگام تولد نوزاد انجام گرفت.‏  روش کار: جهت انجام این پژوهش از بین زنان بارداری که جهت زایمان به بخش های زنان و زایمان مرکز آموزشی- درمانی هاجر ‏شهرکرد مراجعه کرده بودند، تعداد 600 نفر بصورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه بود و ‏تکمیل آن بر اساس مصاحبه با مادران، مطالعه پرونده دوران بارداری، پرونده زایمان، پرونده نوزاد و توزین مادران و نوزادان با استفاده از ‏وزنه های یکسان، بدست آمد. سن کمتر از 18 و بیشتر از 35 سال مادر، سن حاملگی کمتر از37 هفته، حاملگی چند قلو، سابقه سقط و ‏مرگ داخل رحمی جنین، استعمال سیگار و الکل و ابتلاء به هر نوع بیماری زمینه ای در مادر، سبب خروج فرد از مطالعه شد. اطلاعات ‏بدست آمده با استفاده از نرم افزار ‏SPSS‏ و آزمونهای آماری تی، کای - دو و آنالیز واریانس یکطرفه تجزیه و تحلیل شد.‏ نتایج: میانگین افزایش وزن دوران بارداری 6/3 ± 4/11 کیلوگرم بود. این میانگین با افزایش تعداد زایمان(01/0 ‏P=‎‏) و با افزایش میزان ‏تحصیلات مادر(01/0‏P=‎‏) افزایش یافته بود و همچنین در زایمان به روش سزارین بیشتر از زایمان به روش واژینال بود(006/0‏P=‎‏). ‏میانگین وزن هنگام تولد نوزادان 1/433 ± 08/3179 گرم بود. 3/7 درصد نوزادان کمتر از 2500 گرم وزن داشتند. سطح تحصیلات و ‏چند زا بودن مادر، وزن شروع بارداری، افزایش وزن دوران بارداری و جنس نوزاد ارتباط معنی داری با وزن هنگام تولد نوزاد داشتند ‏‏(05/0>‏P‏)، اما در آزمون آماری رگرسیون چند مرحله ای، تنها وزن شروع بارداری، افزایش وزن دوران بارداری و سطح تحصیلات مادر ‏بعنوان عامل پیش بینی کننده مناسب وزن نوزاد در هنگام تولد معنی دار بودند.‏ ‏  نتیجه گیری: نتایج این پژوهش اهمیت وزن مادر چه در شروع بارداری و چه در طول بارداری را به عنوان شاخصی برای شناسایی ‏مادرانی قرار می دهد که در معرض خطر تولد نوزاد کم وزن می باشند. متعاقب شناسایی این مادران، می توان از آنها مراقبت بیشتری به ‏عمل آورد و آموزشهای لازم را در زمینه های مختلف به آنان ارائه نمود.‏}, keywords_fa = {افزایش وزن, بارداری, وزن هنگام تولد نوزاد}, url = {http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-236-en.html}, eprint = {http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-236-en.pdf}, journal = {Journal of Holistic Nursing And Midwifery}, issn = {2588-3712}, eissn = {}, year = {2006} } @article{ author = {atar, fatemeh and shojaee, zahr}, title = {The study of mother’s knowledge regarding their children, s Attention Deficit ‎Hyperactivity Disorder ‎}, abstract ={Introduction: Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is a common psychiatric ‎disorder among school age children. Late diagnosis can cause bad side effect in their children ‎and young adolescent’s social, occupational and educational relationships. It’s obvious that ‎mothers’ knowledge can have an effect on follow up process.‎ Objective: The goal of this study is to determine the level of mothers’ knowledge regarding ‎ADHD.‎ Methods: This is a descriptive study and its sample consisted of ‎‏60‏‎ mothers whose children ‎were diagnosed with ADHD during first three months of ‎‏2008‏‎ and were reffered to ‎Educational center of Shafa in Rasht. Study instrument was a questionnaire and results were ‎analyzed by descriptive statistics. ‎ Results: Findings showed that the majority of samples (‎‏68%‏‎) had moderate knowledge ‎regarding the disease. ‎ Conclusion: Due to moderate knowledge level/giving more education regarding children's ‎mental health is necessary. ‎}, Keywords = {Attention deficit hyperactivity disorder, Genetics, Mother, Knowledge}, volume = {16}, Number = {2}, pages = {14-18}, publisher = {}, title_fa = {میزان آگاهی مادران نسبت به ماهیت اختلال بیش فعالی همراه با کمبود توجه در ‏فرزندانشان (‏ADHD‏)‏}, abstract_fa ={مقدمه: اختلال بیش فعالی با کمبود توجه (‏ADHD‏) یکی از اختلالات شایع روانپزشکی در میان کودکان سنین دبستانی می باشد. ‏تشخیص دیرهنگام این اختلال می تواند پیامدهای زیان باری در روابط اجتماعی، شغلی و تحصیلی کودکان و نوجوانان مبتلا در آینده ‏داشته باشد. بدیهی است آگاهی مادران در مورد این اختلال از عوامل تاثیرگذار بر فرآیند پیگیری آن خواهد بود.‏ هدف: هدف این پژوهش تعیین میزان آگاهی مادران نسبت به ماهیت اختلال بیش فعالی با کمبود توجه فرزندانشان می باشد.‏ روش کار : این تحقیق یک مطالعه توصیفی است که طی آن 60 نفر از مادرانی که در طول 3 ماهه اول 86 جهت معاینه کودک مبتلا به ‏ADHD‏ خود توسط روانپزشک اطفال به درمانگاه فوق تخصصی روانپزشکی مرکز آموزش درمانی شفا رشت مراجعه کرده بودند، به ‏عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه بوده و نتایج با استفاده از روش های آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل ‏قرارگرفتند. ‏  نتایج: نتایج نشان داد که میزان آگاهی اکثریت واحدهای پژوهش ( 68 %) در مورد ماهیت بیماری متوسط بوده است. ‏  نتیجه گیری: با توجه به سطح متوسط آگاهی و اطلاعات مادران در زمینه ماهیت بیماری، ارائه برنامه های آموزشی بیشتر در زمینه ‏بهداشت و سلامت روانی کودکان و نوجوانان جهت خانواده ها، ضروری به نظر می رسد.‏}, keywords_fa = {اختلال بیش فعالی با کمبود توجه (‏ADHD‏ ), ژنتیک , مادر, آگاهی}, url = {http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-237-en.html}, eprint = {http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-237-en.pdf}, journal = {Journal of Holistic Nursing And Midwifery}, issn = {2588-3712}, eissn = {}, year = {2006} } @article{ author = {meskiny, fatemeh and chehrzad, minomitra and mahmoodi, haydeh}, title = {Comparing school age thalassemia children\'s behavioral problem referring to ‎children center in Rasht with their healthy classmates}, abstract ={Introduction: Noting children's behavioral problem,‎‏ ‏which formats major forms of children ‎psycho-pathology in all culture and human communities, is very important because most adult ‎behavioral disorder originates from primary experiences in childhood. Behavioral problem ‎have different reasons and one of these reasons are chronic physical illnesses such as major b-‎thalassemia.‎‏ ‏Better recognition of thalassemic children's behavioral problem is the foundation ‎for effective health care planes and prevention of prolonged psycho- behavioral problem in ‎future.‎ Objective: This research was conducted to compare school-age thalassemic children's ‎behavioral problem with their healthy classmates.‎  Methods: This is comparative – descriptive study that ‎‏50‏‎ children with thalassemia referred to ‎children Hospital in Rasht and ‎‏100‏‎ peers with their mothers participated. Data collection tool ‎was a questionnaire including two sections: the first part including demographic characteristics‏ ‏of thalassemic and healthy children and parents, and second part included child behavioral ‎checklist in parent-report that was completed by the mother of the patient. Analysis of Data ‎was done by descriptive statistics (mean and standard deviation) and deductive statistics (c‏2‏‎ – ‎test).‎ Results: Research findings showed that most of suitable behavior at samples research in ‎thalassemic group (‎‏100%‏‎) related to sexual problem and other problem and in health group ‎‎(‎‏100%‏‎) related to social problem, delinquent behavior, aggressive behavior somatic ‎complaints,‎‏ ‏anxiety/depression, though problem, Sexual and other problem.‎‏ ‏Resulths showed ‎that there was significant statistical difference between the two groups in behavioral problem ‎at social problem (P<‎‏0.0001‏‎), aggressive behavioral (P<‎‏0.00001‏‎) Attention problem (P<‎‏0.03‏‎), ‎somatic complaint (P<‎‏0.01‏‎), Anxiety/depression‏ ‏‎(P<‎‏0.0001‏‎) withdrawn (P<‎‏0.0001‏‎).‎ Conclusion: Results showed that most of samples in thalassemic group (‎‏94%‏‎) and healthy ‎group (‎‏100%‏‎) had suitable behavior and statistical c‏2‏‎ – test showed significant difference in ‎behavioral problem between the two groups.‎‏ ‏As well between behavioral problem and ‎demographic characteristics except father age.‎}, Keywords = {Behavior disorders, Beta- Thalassemia, students}, volume = {16}, Number = {2}, pages = {19-27}, publisher = {}, title_fa = {مقایسه مشکلات رفتاری کودکان سن مدرسه مبتلا به تالاسمی مراجعه کننده به مرکز ‏کودکان شهر رشت با همسالان خود}, abstract_fa ={مقدمه : توجه به مشکلات رفتاری کودکان که بیشترین اشکال آسیب شناسی روانی کودک را تشکیل می دهد در تمام فرهنگ ها و ‏جوامع بشری حائز اهمیت است چرا که اغلب اختلالات بزرگسالی ریشه در تجربه های اولیه کودکی دارد. مشکلات رفتاری به علل ‏مختلفی ایجاد می شود یکی از این علل، بیماری های مزمن جسمی مثل بتا تالاسمی ماژور است. شناخت بهتر مشکلات رفتاری کودکان ‏تالاسمی مبنایی برای طراحی موثرتر برنامه های بهداشتی و پیشگیری از مزمن شدن مشکلات رفتاری و روانی در آینده است.‏  هدف : این پژوهش با هدف مقایسه مشکلات رفتاری کودکان سن مدرسه مبتلا به تالاسمی مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی ‏کودکان شهر رشت با همسالان انجام شد.‏ روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی – مقایسه ای است که در آن 50 کودک مبتلا به تالاسمی مراجعه کننده به مرکز کودکان شهر ‏رشت و 100 کودک سالم همسالانشان به همراه مادرانشان شرکت داشتند.‏ ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه ای مشتمل بر 2 بخش بود. بخش اول شامل مشخصات دموگرافیک کودک تالاسمی و ‏سالم و والدین آنها و بخش دوم چک لیست رفتار کودک را بر اساس گزارش والدین (ابزار آخن باخ) بود که از طریق مصاحبه با مادر تکمیل ‏می شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی ( میانگین – انحراف معیار) و آمار استنباطی ( کای دو ) استفاده شد.‏ نتایج : یافته ها نشان داد بیشترین درصد رفتار مناسب واحدهای مورد پژوهش در گروه تالاسمی(100%) مربوط به حیطه های مشکلات ‏جنسی و مشکلات متفرقه و در گروه کودکان سالم(100%) مربوط به حیطه های مشکلات اجتماعی، رفتار ضد اجتماعی، رفتاری ‏پرخاشگرانه، شکایات جسمانی، اضطراب / افسردگی،گوشه گیری، اختلال در تفکر، مشکلات جنسی و متفرقه بود و هم چنین نتایج نشان ‏داد اختلاف معنی دار آماری بین دو گروه از نظر مشکلات رفتاری در حیطه های مشکلات اجتماعی (0001/0‏ P‏)، رفتار پرخاشگرانه ‏‏(0001/0‏ P‏)، اشکال در تمرکز حواس (03/0‏ P‏)، شکایات جسمانی (01/0‏ P‏)، اضطراب و افسردگی(0001/0>‏P‏) و گوشه ‏گیری(0001/0>‏P‏) وجود دارد.‏  نتیجه گیری: نتایج نشان داد که اکثریت واحدهای مورد پژوهش در گروه تالاسمی (94%) و در گروه سالم (100%) از نظر مشکلات رفتاری ‏کل، رفتار مناسب داشتند و آزمون آماری کای دو تفاوت معنی داری را بین دو گروه از نظر مشکلات رفتاری کل نشان داد و نیز بین ‏مشکلات رفتاری کل و مشخصات دموگرافیک به جز سن پدر (0001/0‏ P‏) ارتباط معنی دار آماری یافت نشد.‏}, keywords_fa = {مشکلات رفتاری, بتاتالاسمی, کودکان سن مدرسه}, url = {http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-238-en.html}, eprint = {http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-238-en.pdf}, journal = {Journal of Holistic Nursing And Midwifery}, issn = {2588-3712}, eissn = {}, year = {2006} } @article{ author = {rezamasouleh, shadman and moohamadi, moohamad eshagh and mousavi, saghi and torabi, yaser and asgari, farib}, title = {Comparative study on views of Nursing students and nursing staff views about the ‎role of nursing staff in clinical teaching of nursing students in teaching hospitals ‎of Guilan University of Medical Science}, abstract ={Introduction: Clinical training is the most important part of nursing education, as it is called ‎the heart of nursing education. Many different factors influence nursing education. Evaluation ‎of nursing staff and nursing student views about nursing student clinical training is very ‎important.‎ Objective: This study aims to compare the students and staff nurses views about staff nurses ‎role in clinical training of nursing student.‎ Methods: This is a comparative –descriptive study, which ‎‏115‏‎ BSN student of Shahid ‎Beheshti faculty of nursing and midwifery and ‎‏190‏‎ qualified nursing staff of teaching ‎Hospitals of Guilan University of Medical Sciences participated. Data collection instrument ‎was a questionnaire with two parts: Part ‎‏1‏‎ with ‎‏11‏‎ questions about demographic information, ‎and part ‎‏2‏‎ with ‎‏24‏‎ statements about different roles of nursing staff related to clinical training ‎of nursing students based on Likert scale. In order to analyze the data, descriptive - inferential ‎statistics were used.‎  Results: The research findings demonstrated that majority of nursing students ‎‏98.3‏‎% and ‎staff nurses‏ 99‏‎% agree or completely agree with staff nurses role in nursing student’s clinical ‎training, only ‎‏1.7‏‎% of nursing students and ‎‏1‏‎% of staff nurses did not agree. None of the ‎participants completely disagree with role of nursing staff in nursing student training. In terms ‎of degree of agreement, significant differences between views of nursing students and nursing ‎staff were observed. (P= ‎‏0.000‏‎)‎  Conclusion: It has been concluded that nursing staff view play about their roles in four ‎aspects of nursing student clinical training, such as learning promotion, supporting, ‎occupational self concept and adaptation of theoretical knowledge and practice was different ‎from nursing student in these aspects of nursing training.‎}, Keywords = {Clinical education, nursing student, Nursing staff, View}, volume = {16}, Number = {2}, pages = {28-33}, publisher = {}, title_fa = {مقایسه دیدگاه دانشجویان و پرسنل پرستاری بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم ‏پزشکی گیلان در مورد نقش پرسنل پرستاری در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری}, abstract_fa ={مقدمه: آموزش بالینی مهمترین بخش آموزش پرستاری محسوب می شود، به طوریکه از آن به عنوان قلب آموزش پرستاری یاد می ‏کنند. آموزش پرستاری تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد که از جمله این عوامل، پرسنل پرستاری بیمارستانهای آموزشی‎ ‎‏ می ‏باشد، لذا بررسی و مقایسه دیدگاه دانشجویان و پرسنل پرستاری بیمارستانهای آموزشی در مورد نقش پرسنل پرستاری درآموزش بالینی ‏دانشجویان پرستاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.‏ هدف: این مطالعه با هدف مقایسه دیدگاه دانشجویان پرستاری و پرسنل پرستاری در مورد نقش پرسنل پرستاری درآموزش بالینی ‏دانشجویان پرستاری انجام شده است.‏ روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی– مقایسه ای بوده و در آن 115 دانشجوی کارشناسی پرستاری و 190 پرستار دارای مدرک ‏کارشناسی، شرکت نموده و روش نمونه گیری سرشماری بوده است. ابزار این پژوهش، پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش‎ ‎بود. بخش اول ‏ابزارمربوط به اطلاعات دموگرافیک و بخش دوم( مشتمل بر24 عبارت) در برگیرنده ابعاد مختلف نقش پرسنل پرستاری در آموزش بالینی ‏دانشجویان پرستاری بود که بر اساس مقیاس لیکرت تنظیم شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی ‏‏( آزمون کای دو ) استفاده گردیده است.‏ نتایج: به طور کلی نتایج پژوهش موید این مطلب است که اکثر(3/98 % )دانشجویان پرستاری و اکثر(99 %)پرسنل پرستاری دیدگاه ‏موافق و کاملا موافق در مورد نقش پرسنل پرستاری درآموزش بالینی دانشجویان پرستاری دارند و این در حالی است که 7/1 درصد ‏دانشجویان پرستاری و 1 درصد پرسنل پرستاری دیدگاه مخالف در این مورد دارند و هیچ یک از آنان دیدگاه کاملا مخالف نداشتند. در ‏ضمن دیدگاه دو گروه دانشجویان پرستاری و پرسنل پرستاری از نظر میزان موافقت در مورد نقش پرسنل پرستاری در آموزش بالینی با ‏یکدیگر متفاوت بود( 000/0 = ‏P‏ ).‏ نتیجه گیری نهایی: از یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که دیدگاه پرسنل پرستاری در زمینه نقش خود در آموزش بالینی ‏دانشجویان پرستاری در چهار بعد ایجاد انگیزه یادگیری در دانشجویان پرستاری، حمایت دانشجویان، ایجاد مفهوم از خود حرفه ای در ‏دانشجویان و تطابق دانش تئوری و عمل بالینی با دیدگاه دانشجویان پرستاری در این ابعاد متفاوت بوده است.‏}, keywords_fa = {دیدگاه, آموزش بالینی, دانشجوی پرستاری, پرسنل پرستاری}, url = {http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-239-en.html}, eprint = {http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-239-en.pdf}, journal = {Journal of Holistic Nursing And Midwifery}, issn = {2588-3712}, eissn = {}, year = {2006} } @article{ author = {mehrabiyan, fardin and nasiripour, amirashkan and sadr, ali and keshavarz, sakineh}, title = {Level of costumer focus after implementing the quality improvement model in ‎hospitals of Rasht}, abstract ={Introduction: In the changing and competitive world of today, organizations will be ‎successful that by relying on costumer Orientation, improve their quality of service and goods. ‎ Objectives: This study aimed to determine the level of costumer focus after implementing the ‎quality improvement model in the hospitals of Rasht in ‎‏2005‏‎. ‎  Methods: This is a descriptive–comparative study. Study population consisted of the owners ‎of quality improvement model process in six educational hospitals of Rasht. Data collection ‎instrument included the international standard checklist of simply better.‎  Results: The percent of scores related to the customer's knowledge in the Amiral Momenin ‎was ‎‏51.38%‏‎,‎‏ ‏Dr. Heshmat ‎‏81.57%‏‎, Alzahra ‎‏75.56%‏‎, ‎‏17‏‎ Shahrivar ‎‏77.78%‏‎, Razi ‎‏61.9%‏‎ and ‎Shafa ‎‏63.89%‏‎. The mean scores related to the customers’ satisfaction in Amiral Momenin,‎‏ ‏Dr. ‎Heshmat, Alzahra, ‎‏17‏‎ Shahrivar, Razi and Shafa was ‎‏53.08%‏‎, ‎‏66.27%‏‎, ‎‏66.66%‏‎, ‎‏61.11%‏‎, ‎‏53.96%‏‎ and ‎‏47.53%‏‎ respectively.‎ Conclusion: All study hospitals‏ ‏performed processes in hospitals for constant improvement ‎and recovery in” customer knowledge” and “customer satisfaction”. By implementing quality ‎improvement model in study hospitals, focus on customer received attention in wide ‎institution processes. ‎}, Keywords = {customer focus, hospital, quality improvement ‎}, volume = {16}, Number = {2}, pages = {34-40}, publisher = {}, title_fa = {میزان تمرکز برمشتری پس از اجرای الگوی بهبود کیفیت در مراکز آموزشی درمانی ‏رشت}, abstract_fa ={مقدمه: در دنیای رقابتی و متحول امروزی سازمانهایی موفق خواهند بود که با تکیه بر اصول مشتری مداری، کیفیت خدمات و کالاهای ‏خود را ارتقا دهند. ‏ هدف: این مطالعه با هدف تعیین میزان تمرکز بر مشتری پس از اجرای الگوی بهبود کیفیت در مراکز آموزشی درمانی رشت در سال ‏‏1384 انجام گرفته است. ‏ روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ تطبیقی می باشد. جامعه پژوهش صاحبان فرآیند الگوی بهبود کیفیت در شش بیمارستان ‏آموزشی، درمانی رشت می باشد. ابزار گردآوری داده ها چک لیست استاندارد بین المللی سیمپلی بتر میباشد. ‏ نتایج: درصد امتیازات مربوط به دانش مشتری در بیمارستان امیرالمومنین(38/51%)، دکترحشمت رشت(57/81%)، الــزهـرا ‏‏(56/75%)، 17 شهریور(78/77%)، رازی(9/61%)، شفا(89/63%) است. میانگین امـتیازات مربوط به رضایت مشتری در بیمارستانهای ‏امیرالمومنین، دکتر حشمت، الزهرا، 17 شهریور، رازی، شفا به ترتیب‎ ‎‏(08/53 %)، (27/66 %)، (66/66%)، (11/61%)، (96/53%)،‎ ‎‏(47%) ‏‎ ‎است.‏ نتیجه گیری: کلیه بیمارستانهای مورد مطالعه پیشرفت و بهبود مداوم در زمینه «دانش مشتری» و«رضایت مشتری» را در طیف گسترده ‏ای از فرآیندهای خود و در بخش های متعددی از سازمانشان اعمال نموده اند و با اجرای الگوی بهبود کیفیت در بیمارستانهای مورد ‏مطالعه تمرکز بر مشتری در بخش وسیعی از فرآیندهای سازمانی مد نظر و مورد توجه قرار گرفته است. ‏}, keywords_fa = {تمرکز بر مشتری, بیمارستان, کیفیت, بهبود کیفیت}, url = {http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-240-en.html}, eprint = {http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-240-en.pdf}, journal = {Journal of Holistic Nursing And Midwifery}, issn = {2588-3712}, eissn = {}, year = {2006} } @article{ author = {yekehfallah, leil}, title = {Women‏’‏s‏ ‏knowledge regarding religious laws of parturition labor in selected ‎center of Iran University of Medical Sciences ‎}, abstract ={Introduction: Undoubtedly, following religious laws is unseperatable part of every Muslim’s ‎life. Medical personnel especially nurses are the first ones who can guide patients regarding ‎their illness. Also since one of the important issues in nursing process is to alleviate patients’ ‎needs and spiritual needs are important and most people in our country are Muslims. ‎Therefore, religious laws that involve patients and nurses get special attention. Among these ‎religious laws are those related to parturition and nurses and Midwives should alleviate these ‎needs.‎ Objective: The goal of this study was to determine women’s Knowledge regarding religious ‎laws of parturition.‎  Methods:‎‏ ‏This is a descriptive - analytic study. Sample consisted of ‎‏100‏‎ patients referring to ‎delivery ward in Emam Hassan Mojtaba Hospital for delivery or prenatal problems. Samples ‎were chosen by simple random method and data collection instrument was a questionnaire ‎which was completed by an educated questioner. Data were analyzed by SPSS.‎  Results: Findings showed that the majority (‎‏57/3%‏‎) had moderate knowledge regarding ‎religious laws of parturition. Most (‎‏60%‏‎) samples didn’t even know the duration of ‎parturition and stated that the duration was ‎‏40‏‎ days. Only (‎‏11%‏‎) of samples had good ‎knowledge about praying during parturition. It’s necessary to say that according to X‏2‏‎ test ‎there was a significant relationship between knowledge regarding religious laws of parturition ‎and patient’s education(P=‎‏0.002‏‎), education of spouse(P=‎‏0.01‏‎) and occupation of ‎spouse(P=‎‏0.04‏‎).‎ Also according to Analysis Variance test there was a significant relationship between mean ‎score of knowledge and occupation of spouse (P=‎‏0.02‏‎). And according to Fisher test, there ‎was a significant and inverse relationship between practicing religious laws of parturition and ‎years of marriage (P=‎‏0.03‏‎).‎ Conclusion: Most samples had moderate knowledge, regarding religious laws of parturition ‎and this is weak for our Islamic society. Therefore this matter necessitates giving information ‎regarding religious laws because it can increase patients’ satisfaction of care. In attention to ‎weak knowledge of patients and since one of main problems in medical affairs is lack of ‎patients’ knowledge it is suggested to that patient teaching can be concluded that it is ‎necessary to educate the women to improve the patient regarding religious laws to become ‎one of medical team’s main duty.‎}, Keywords = {Parturition Labor, Religious Laws, Knowledge ‎}, volume = {16}, Number = {2}, pages = {41-46}, publisher = {}, title_fa = {آگاهی بیماران بخش زایمان در مورد احکام شرعی نفاس در مرکز درمانی منتخب ‏وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران}, abstract_fa ={مقدمه: بی تردید التزام به احکام عملی و توجه به اعتقادات مذهبی، جزءلاینفک زندگی هر فرد مسلمان است.‏ کادرپزشکی، بویژه پرستاران اولین کسانی هستند که در ارتباط با بیماری، می توانند با توجه به وضعیت موجود، بیمار را راهنمایی نمایند. ‏همچنین از آنجایی که یکی از مسائل مهم در فرآیند پرستاری رفع نیازهای بیمار می باشد و در محیطهای درمانی یکی از مهمترین ‏نیازهایی که باید مورد توجه پرستار قرار گیرد، نیازهای معنوی و روحانی است و چون درکشور ما اکثریت مردم مسلمان هستند، لذا ‏احکام شرعی که در مراقبتهای پرستاری، پرستار و بیمار بیشتر با آن روبرو می شوند، اهمیت خاصی پیدا می کند، از جمله احکام مهمی ‏که پرستاران بخشهای زنان و زایمان با آن روبرو هستند احکام نفاس می باشد. پرستاران و ماماها موظفند در جهت رفع این نیاز گام ‏بردارند. ‏ هدف: هدف از این پژوهش تعیین میزان آگاهی بیماران بخش زایمان از احکام نفاس می باشد.‏ روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی بود. جامعه پژوهش100 بیمار مراجعه کننده به بخش زایمان بیمارستان امام حسن مجتبی(ع) بوده ‏که جهت زایمان یا بررسی مشکلات دوران بارداری به این بخش مراجعه می نمودند. نمونه گیری به روش تصادفی ساده انجام گرفت و ‏ابزارجمع آوری داده ها پرسشنامه بود که توسط یک پرسشگر‎ ‎آموزش دیده تکمیل می گردید. سپس داده ها از طریق نرم افزار ‏SPSS‏ ‏مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. ‏ نتایج: نتایج نشان داد‎ ‎اکثریت واحدهای مورد‎ ‎پژوهش‎ ‎‏(3/57%) از سطح آگاهی متوسطی درخصوص احکام شرعی نفاس برخوردار بودند. ‏اکثریت واحدهای مورد پژوهش (60%) حتی در مورد طول دوره نفاس آگاهی نداشتند و طول دوره نفاس را 40 روز مطرح کرده بودند. در ‏مورد نحوه انجام واجبات و خواندن نماز در دوره نفاس فقط 11 درصد آگاهی خوب داشتند. لازم به ذکر است که بر طبق آزمون کای دو ‏بین آگاهی از احکام شرعی نفاس با تحصیلات بیمار (002/0=‏P‏)، تحصیلات همسر بیمار (01/0=‏P‏)، شغل همسر بیمار(04/0=‏P‏) رابطه ‏معنی دارآماری وجود دارد. همچنین طبق آزمون آنالیز واریانس بین میانگین نمره آگاهی و شغل همسر رابطه معنی دارآماری وجود دارد ‏‏(02/0=‏P‏) و بر طبق آزمون فیشر بین میزان آگاهی از انجام واجبات در دوره نفاس و سالهای تاهل رابطه معنی دار و معکوس وجود دارد ‏‏(03/0=‏P‏)‏‎.‎ نتیجه گیری: اکثریت واحدهای مورد پژوهش از سطح آگاهی متوسطی در مورد احکام شرعی نفاس برخوردار بودند، که این درصد آگاهی ‏به نسبت جامعه اسلامی ما ضعیف است. لذا این امر ضرورت توجه به آموزش در رابطه با احکام شرعی را می طلبد، چرا که آموزش در ‏این زمینه میتواند رضایتمندی بیماران از ارائه مراقبتها را افزایش دهد. با توجه به میزان آگاهی ضعیف بیماران از احکام شرعی و از ‏آنجائی که یکی از اساسی ترین اشکالات وضع کنونی امور پزشکی از نظر اسلام عدم اطلاع کافی بیماران از فتواهای مراجع در ارتباط با ‏مسائل شرعی است پیشنهاد می شود جهت رعایت بیشتر احکام در ایران اسلامی آموزش احکام شرعی به بیمار جزء وظایف اصلی کادر ‏درمان قرار گرفته و در این زمینه آموزش لازم به بیماران داده شود.‏}, keywords_fa = {احکام شرعی نفاس, زایمان, آگاهی}, url = {http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-241-en.html}, eprint = {http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-241-en.pdf}, journal = {Journal of Holistic Nursing And Midwifery}, issn = {2588-3712}, eissn = {}, year = {2006} } @article{ author = {vasli, parvaneh}, title = {Nursing perspective of gamma knife of treatment}, abstract ={Gamma knife is a new noninvasive method for treatment of patient with brain tumors. ‎Another name of this procedure is steriotatic radiosurgery.‎‏ ‏This computerized advanced ‎technique was implicated by a team including neurosurgeon, neuroradialogist, oncologist, and ‎a nurse. This method is used for treatment of certain brain tumors and lesions. The benefits are ‎low risk of postoperative complication, no general anesthesia, high accuracy, safety and ‎rehabilitation, improved outcomes and faster return to home.‎ ‎ Four stage of this procedure include:‎ ‏1‏‎- frame placement ‏2‏‎- imaging ‏3‏‎- planning ‏4‏‎- Treatment A gamma knife nurse is usually the first person who communicates with the patient and is ‎present at patient’s side before treatment until follow up. Nurse is also the liaison between ‎treatment team and patients. Their duties include maintaining effective relationship between ‎medical team, planning patient’s treatment, cooperation with physician, providing nursing care ‎to patients, educating patients and their family and physical and mental support. ‎}, Keywords = {Gamma knife, Steriotatic surgery, nursing}, volume = {16}, Number = {2}, pages = {47-52}, publisher = {}, title_fa = {چشم انداز پرستاری در درمان گامانایف}, abstract_fa ={گامانایف یا چاقوی گاما یک روش جدید درمان غیرتهاجمی تومورهای مغزی است. نام دیگر این فرآیند درمانی، رادیوسرجری ‏استریوتاکتیک (‏Steriotatic radiosurgery‏) است. این تکنیک پیشرفته و کامپیوتری توسط تیمی متشکل از متخصصین جراح مغزو ‏اعصاب، رادیولوژی مغز، رادیوتراپی، فیزیک پزشکی و به همراهی یک پرستارانجام میگیرد.‏‎ ‎بکارگیری این روش دردرمان دسته مشخصی ‏از‎ ‎تومورها و ضایعات مغزی امکان پذیر است .از مزایای آن میتوان به عوارض کم بعد از عمل، عدم نیاز به بیهوشی، دقت وایمنی بالا ،‎ ‎دستیابی بهتر به نتایج مطلوب درمانی و بازگشت سریع به منزل اشاره کرد.‏ چهار مرحله انجام این فرآیندعبارتند از : گذاشتن فریم، تصویربرداری، طراحی درمان، درمان می باشد.پرستار گامانایف اغلب اولین ‏کسی است که با بیماران تماس دارد و از قبل ازشروع درمان تا پیگیریهای پس از درمان در کنار بیمار حضوردارد. او رابط بین تیم ‏درمانی و بیماران است. اعم وظایف او عبارتند از ارتباط موثر بین بیماران و‎ ‎تیم درمانی، برنامه ریزی درمان بیماران، همراهی با پزشکان ‏درتمامی مراحل کار، ارائه مراقبت پرستاری به بیماران از قبل تا پس از درمان،آموزش به بیماران وخانواده آنها،پیگیری بیماران به لحاظ ‏روحی روانی و‎ ‎جسمی و تاثیرات درمانی .‏}, keywords_fa = {}, url = {http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-242-en.html}, eprint = {http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-242-en.pdf}, journal = {Journal of Holistic Nursing And Midwifery}, issn = {2588-3712}, eissn = {}, year = {2006} }