Journal of Holistic Nursing And Midwifery
مجله پرستاری و مامایی جامع نگر
JHNM
Literature & Humanities
http://hnmj.gums.ac.ir
1
admin
2588-3712
10.32598
en
jalali
1395
6
1
gregorian
2016
9
1
26
3
online
1
fulltext
fa
شیوع نشانگان افسردگی و عوامل مؤثر بر آن در زنان باردار
Prevalence of Depression Symptoms and its Effective Factors in Pregnant Women
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div>
<p dir="RTL"><strong>چکیده</strong></p>
<p dir="RTL"><strong>مقدمه</strong><strong>:</strong> <strong>زندگی با مبتلایان به اختلال اسکیزوفرنی پراسترس است. مراقبینی که دانش کافی ندارند، قادر نخواهند بود بخوبی مسئولیت­های خود را ایفا نمایند، که این شرایط به عود و بستری­شدن­های مجدد منجر می­گردد. خانواده­ها در هنگام رویارویی با اینگونه موقعیت های پرفشار و دشوار استرس زیادی را تجربه می­کنند و استرس موجب ناراحتی، تنش یا نومیدی اعضای خانواده می­شود. </strong></p>
<p dir="RTL"><strong>هدف:</strong> <strong>پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت­های مقابله با استرس با رویکرد روانی آموزشی بر عملکرد خانواده و بهزیستی روانی مراقبین </strong><strong>مبتلایان به اسکیزوفرنی که سابقه بستری در مرکز آموزشی درمانی شفا شهر رشت را داشتند، در سال 1392 انجام شد.</strong></p>
<p dir="RTL"><strong>روش­کار:</strong><strong> پژوهش حاضر، یک مطالعه نیمه تجربی، پیش­آزمون پس­آزمون با گروه کنترل می­باشد که آموزش مهارت­های مقابله با استرس با رویکرد روانی آموزشی، متغیر مستقل و عملکرد خانواده و بهزیستی روانی دو متغیر وابسته ان را تشکیل می دهند. جامعه پژوهش این مطالعه را 220 نفر از مراقبت­کنندگان بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی مراجعه­کننده با سابقه بستری در مرکز روانپزشکی به درمانگاه روانپزشکی تشکیل می­دادند. حجم نمونه 30 نفر با شیوه نمونه­گیری در دسترس انجام شد. ابزار گردآوری داده­ها شامل پرسشنامه بهزیستی روانشناختی </strong><strong><span dir="LTR">Ryff</span></strong><strong> و پرسشنامه عملکرد خانواده بود. هر دو پرسشنامه فوق در ایران روان­سنجی شده­اند. پرسشنامه </strong><strong><span dir="LTR">Ryff</span></strong><strong> شش مؤلفه اصلی الگوی بهزیستی روانشناختی و دارای 6 زیر مقیاس (پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران، خود مختاری، تسلط بر محیط، زندگی هدفمند و رشد فردی) و 84 عبارت است. آزمودنی باید در یک طیف لیکرت 6 درجه­ای میزان موافقت یا مخالفت خود با هر عبارت را مشخص نماید. برای بدست آوردن نمره مربوط به هر زیر مقیاس کافی است نمره هر عبارت مربوط به زیر مقیاس مورد نظر با هم جمع شود. از جمع امتیاز 84 عبارت نمره بهزیستی روانشناختی کلی بدست می­آید. پرسشنامه عملکرد خانواده با 60 عبارت (با طیف لیکرت 4 گزینه­ای)، در هفت حیطه (حل مسئله، روابط، نقش­ها، پاسخ­گویی اثر بخش، درگیری اثربخش، کنترل رفتاری، و کارکرد کلی) طراحی شده است. برای بدست آوردن امتیاز مربوط به هر زیر مقیاس باید نمرات همه عبارات زیر مقیاس مورد نظر را با هم جمع کرده بر تعداد عبارات زیر مقیاس تقسیم نمود. نمره بالاتر نشانه کارکرد ناسالم­تر است. در این مطالعه جهت مقایسه گروه­های مورد مطالعه از نمره میانگین استفاده شده است.</strong></p>
<p dir="RTL"><strong>پژوهشگر با مراجعه به درمانگاه، پرونده بیماران با تشخیص اسکیزوفرنی و با دارا بودن شرایط ورود به مطالعه شامل مراقب اصلی بیمار، باسواد و ساکن شهر رشت را مشخص نموده و با خانواده­ها ارتباط برقرار می­نمود. سپس بطور تصادفی 30 نفر را که نمره بهزیستی روانی و عملکرد خانواده آنان، یک انحراف معیار کمتراز میانگین نمره پرسشنامه­ها بود را در دو گروه آزمون و کنترل قرار می­داد (هر گروه 15 نفر). در طی مداخله شش نفر از واحدهای پژوهش (هر گروه 3 نفر) ریزش داشتند و بدلیل مشکلات خانوادگی و همچنین عود بیماری فرد مبتلا، از ادامه شرکت در مداخله انصراف دادند. سپس در جلسه اختتامیه پرسشنامه­ها مجدداً توسط واحدهای پژوهش تکمیل گردید. مداخله هفته­ای دو بار به مدت 90 دقیقه و به تعداد دوازده جلسه متوالی انجام گرفت.</strong> <strong>همگن بودن دو گروه از نظر متغیرهای مورد بررسی با استفاده از آزمون آنالیز واریانس </strong> <strong><span dir="LTR">ANOVA</span></strong><strong>مورد تأیید قرار گرفت. پس از آن از آزمون تحلیل واریانس و کوواریانس برای تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله با استرس با رویکرد روانی آموزشی بر متغیرهای عملکرد خانواده و بهزیستی روان شناختی استفاده گردید</strong><strong><span dir="LTR">.</span></strong></p>
<p dir="RTL"><strong>نتایج:</strong><strong> اکثریت واحدهای پژوهش (3/58%) زن بودند</strong><strong><span dir="LTR">.</span></strong><strong> میانگین سنی آنان 87/5 ±/9/53 و اکثریت (2/79%) دارای سطح تحصیلات متوسطه (2/29 درصد) بودند. نتایج نشان داد که در پیش آزمون میانگین نمره عملکرد خانواده گروه آزمون 96/13±42/183 و در گروه کنترل 23/8±08/177 بود. همچنین میانگین نمره بهزیستی روانشناختی گروه آزمون 03/27 ±58/224 و در گروه کنترل 01/12± 33/228 بود. در پس آزمون میانگین نمره عملکرد خانواده گروه آزمون 59/15 ± 83/121 و گروه کنترل میانگین 25/4 ± 58/172 بوده است. از طرفی در پس­آزمون میانگین نمره بهزیستی روانشناختی گروه آزمون 96/23 ± 33/373 و گروه کنترل 27/7± 67/242 بوده است.</strong></p>
<p dir="RTL"><strong>استفاده از تحلیل واریانس با آزمون لامبداویلکز جهت تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله با استرس بر متغیرهای عملکرد خانواده و بهزیستی روانشناختی به صورت ترکیبی نشانگر معنی­دار بودن تأثیر برنامه آموزشی بوده است(0001/0</strong><strong><span dir="LTR">P<</span></strong><strong>) و همچنین استفاده از آزمون آنالیز واریانس مؤید اثربخشی معنی­دار آموزش مهارتهای مقابله با استرس بر متغیر عملکرد خانواده (0001/0</strong><strong><span dir="LTR">P<</span></strong><strong>) و بهزیستی روانشناختی (0001/0</strong><strong><span dir="LTR">P<</span></strong><strong>) می­باشد.</strong></p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجه­گیری:</strong><strong> آموزش مهارت­های مقابله با استرس با رویکرد روانی - آموزشی بر عملکرد خانواده و بهزیستی روانی مراقبان مبتلایان به اسکیزوفرنی مؤثر است.</strong></p>
</div>
<div>
<p><strong>Abstract</strong></p>
<p><strong>Introduction:</strong> Living with schizophrenic patients is stressful. Caregivers without sufficient knowledge cannot perform their responsibilities very well. This situation leads to relapse and re-hospitalization. Families experience a lot of stress facing such difficult situations which results in discomfort, tensions or despair in family members. High tensions impair family function unless the family adapt to the new situation.</p>
<p><strong>Objective:</strong> This study aimed to determine effectiveness of stress coping skills training with psycho-educational approach among caregivers` of schizophrenic patients on family function and psychological well-being.</p>
<p><strong>Methods:</strong> This is an experimental study with pretest-post test design and a control group comprising of main following variables; coping skills training with a psycho-educational approach(the independent variable) and family function and psychological well-being (two dependent variables).</p>
<p>The study population included 220 caregivers of patients with schizophrenia who had referred to psychiatric clinic and had a history of hospitalization. Since the number of members in a psychotherapy group should be very limited, the sample size was considered 30. Sampling was performed with convenience method. Data collection tools included Ryff Psychological Well-Being and Family Assessment Device questionnaires. The psychometrics of both questionnaires had been confirmed in Iran. Ryff assesses six main components of psychological well-being. Therefore, it has 6 subscales (each subscale contains 14 items) and 84 items. The subjects specified their level of agreement, "agree "to" disagree", in a 6-point Likert scale. To obtain a score for each subscale, the score of each item on the related subscale should be summed. The total score of all 84 items equals the total psychological well-being. The subscales include self-acceptance, positive relations with others, autonomy, environmental mastery, purposeful life and personal growth.</p>
<p>Family Assessment Device is a questionnaire with 60 items in domains of problem-solving, relationships, roles, effective response, effective involvement, behavior control, and general functioning. They were answered in a 4-Likert scale. In order to obtain the score of each subscale, all subscale scores have to be added then divided by number of items of each subscale. Higher scores show poor functioning. In this study, the mean score was used to compare the groups.</p>
<p>The researcher referred to the psychiatry clinic and specified the records of patients diagnosed with schizophrenia and had the inclusion criteria; being main caregiver, educated and living in Rasht. The families were then contacted.30 patients were randomly selected whose psychological well-being and family function score had one SD below the mean of questionnaires scores. They were placed in two experimental and control groups (15 per group). During the intervention, six subjects (3 per group) withdrew due to family problems and the disease recurrence. Again in the last session, the questionnaires were completed by the subjects. The interventions were performed twice a week for 90 minutes in twelve consecutive sessions. Homogeneity of the two groups in terms of evaluated variables was approved using ANOVA. Then, the variance-covariance analysis was used to determine the effectiveness of stress coping skill straining with psyche-educational approach on variables of family function and psychological well-being.</p>
<p><strong>Results: </strong>Most of the subjects (58.3%) were women with mean age of 53.9±5.87. Majority of them (79.2%) had secondary education. Analysis of data showed that the mean score of family function in the experimental group in pretest was 183.42± 13.96 and 177.08±8.23 in the control group. The mean score of the psychological well-being was 224.58±27.03 in the experimental and 228.33± 12.01in the control group. In the posttest, the mean score of family function equaled121.83±15.59 and the control group 172.58±4.25. Moreover, in the post test the mean of psychological well-being of the experimental group and the control group were 373.33±23.96 and 242<span dir="RTL">.</span>67±7.27, respectively.</p>
<p>Analysis of variance test with Wilks' lambda to determine the effectiveness of stress coping skills training on family function and psychological well-being in combination, indicated the significant impact of education (p<0.0001). Using ANOVA confirmed the significant effect of these training on family function (p<0.0001) and psychological well-being (p<0.0001) as well.</p>
<p>Stress coping skills training with the psycho-educational approach is effective on family function and psycho-educational well-being in caregivers of schizophrenic patients.</p>
</div>
افسردگی, شیوع, زنان باردار, آبستنی
Depression, Prevalence, Pregnant Women, Pregnancy
65
73
http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-454-18&slc_lang=fa&sid=1
Ali
Gholami
علی
غلامی
aagholami80@yahoo.com
Yes
Sadaf
Ahmadpoor
صدف
احمد پور
No
Behnam
Baghban
بهنام
باغبان
No
Sajjad
Kheirtalab
سجاد
خیرطلب
No
Zohreh
Foroozanfar
زهره
فروزان فر
No