Volume 7, Issue 2 And 25 (11-1997)                   JHNM 1997, 7(2 And 25): 4-12 | Back to browse issues page

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimzadeh M. Survey Nurses' Knowledge and Attitude about Transmission and Preuention of AIDS. JHNM 1997; 7 (2 and 25) :4-12
URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-1191-en.html
Instructor, Department of Nursing , School of Nursing and Midwifery, Azad Islamic University, Rasht, Iran
Abstract:   (1806 Views)
چکیده پژوهش
این پژوهش یک مطالعه توصیفی بوده که به منظور تعیین میزان آگاهی و نگرش پرستاران در مورد راههای انتقال و نحوه پیشگیری از ایدز در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان انجام گرفته است .
در این پژوهش۱۲۰ پرستار(زن و مرد) با مدارک تحصیلی فوق دیپلم، لیسانس و فوق لیسانس به طور تصادفی مورد مطالعه قرار گرفته اند. جهت دستیابی به اهداف پژوهش پرسشنامه ای مشتمل بر سه بخش شامل اطلاعات فردی، سؤالات مربوط به آگاهی و عبارتهای نگرشی که جمعا دارای ۴۵ سؤال بود، تنظیم و در اختیار نمونه های مورد پژوهش قرار داده شد و پس از پاسخگوینی در همان تاریخ پرسشنامه های مذکور توسط پژوهشگر جمع آوری گردید و در نهایت ارتباط متغیرهای پژوهش (آگاهی و نگرش) باهم و همچنین با مشخصات فردی واحدها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، T استودنت، آنالیز واریانس، X2 و آزمون Z مورد سنجش قرار گرفت.
یافته های پژوهش حاضر در ۲۶ نمودار و جدول خلاصه گردید و نتایج حاصله با توجه به اهداف پژوهش نشان داد که اکثریت واحدهای مورد پژوهش (۷۹/ ۲ درصد) در مورد ایدز از آگاهی متوسطی برخوردار بودند، در مورد آگاهی از راههای انتقال ایدز بیشترین درصد واحدهای مورد پژوهش (۹۹ / ۷ درصد) دارای آگاهی متوسط بوده و همچنین در خصوص آگاهی از نحوه پیشگیری از ایدز اکثر واحدهای مورد پژوهش (۹۳۰/۴ درصد) از آگاهی متوسطی برخوردار بوده اند.
Full-Text [PDF 3437 kb]   (340 Downloads)    
Article Type : Research | Subject: Special
Received: 2019/07/2 | Accepted: 2019/07/2 | Published: 2019/07/2

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.