Journal of Holistic Nursing And Midwifery
مجله پرستاری و مامایی جامع نگر
JHNM
Literature & Humanities
http://hnmj.gums.ac.ir
1
admin
2588-3712
10.32598
en
jalali
1393
1
1
gregorian
2014
4
1
24
1
online
1
fulltext
fa
همبستگی عزت نفس با موفقیت تحصیلی در دانشجویان
Correlation between self-concept and academic achievement of students
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p>مقدمه: امروزه ازمهم ترین مشکلات نظام آموزشی، گسترش پدیده افت تحصیلی است. لذا شناخت عواملی که منجر به پیشرفت تحصیلی و مانع از افت می گردد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. عزت نفس از جمله عواملی است که مورد پژوهش بسیاری قرار گرفته است. بسیاری از مطالعات بیانگر ارتباط مستقیم بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی است لیکن بعضی از صاحب نظران رابطه مستقیم این دو را مورد تردید قرار داده اند.</p>
<p>هدف: این پژوهش با هدف تعیین همبستگی عزت نفس با موفقیت تحصیلی در دانشجویان انجام شده است.</p>
<p> روش کار: این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی– تحلیلی می باشد. جامعه آماری عبارتند از 238 دانشجو از بین کلیه دانشجویان درمقطع کارشناسی در دانشکده پرستاری و مامایی پیراپزشکی شرق گیلان که حداقل دو ترم تحصیلی را بصورت متوالی در این دانشکده گذرانده بودند. ملاک موفقیت تحصیلی، میانگین معدل دو ترم گذشته دانشجو و نداشتن سابقه مشروطی بود. گرد آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه ویژگی های فردی- آموزشی افراد و آزمون 58 سؤالی عزت نفس کوپراسمیت انجام شد. داده ها با استفاده ازروشهای آماری توصیفی و استنباطی نظیر آنالیز واریانس یک طرفه وآزمون های ناپارامتریک (اسپیرمن، من ویتنی یو، توکی و کروسکال والیس) مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.</p>
<p>نتایج: اکثریت افراد (7/85%) دارای موفقیت تحصیلی و از عزت نفس بالای 8/92 درصد برخودار بودند .میانگین و انحراف معیارمعدل افراد با عزت نفس پایین 7/1±16/16 و درافراد با عزت نفس بالا 2/1±51/16 بود. براساس آزمون اسپیرمن همبستگی معنادار آماری بین عزت نفس با موفقیت تحصیلی دانشجویان مشاهده نگردید. متغیر پیش بینی کننده موفقیت تحصیلی، رضایت از محیط رشد و تربیت خانوادگی افراد بود (030/0=P ،94/1OR=).</p>
<p>نتیجه گیری: گرچه افراد با عزت نفس بالا از میانگین معدل بالاتری برخوردار بودند اما این رابطه معنادار نبود. لذا با توجه به تفاوت های فرهنگی و تغییرات سریع عوامل در طول زمان نمی توان بعنوان یک قانون عمومی وکلی، علل خاصی را برای همه جوامع مطرح نمود ولی وجود رابطه مثبت بالا بین موفقیت تحصیلی و رضایت دانشجویان از محیط رشد و تربیت خانوادگی آنان در این مطالعه شاید بتواند نشانگر خوبی برای اساتید مشاور دانشجویان باشد تا در مواقع بروز مشکلات از جمله افت تحصیلی به عامل خانوادگی توجه نمایند.</p>
<p> <strong> Introduction: </strong>Nowadays the most important problem of our educational system is educational subsidence phenomenon. Therefore knowing factors which improves education and prevents is of special importance. Self-concept is among factors studied a lot. Many studies indicate a direct relationship between self-concept and educational subsidence but some experts doubt the direct relationship of these two concepts.</p>
<p></p>
<p> <strong> Objective: </strong>This study aimed to determine the correlation between self-concept and academic achievement of students.</p>
<p></p>
<p> <strong> Methods: </strong>This is a cross-sectional descriptive – analytical study. Study population consisted of 238 BS level students East Gilan Faculty who spent at least two consecutive semesters in this college. The criteria of academic achievement included students' grade point average of last two semesters and no history of probation. Data gathering instrument included personal-educational characteristic questionnaire and Cooper smith 58 -item test on self concept. Data were analyzed using descriptive and inferential statistical methods such as one way variance analysis and nonparametric tests (Spearman, Mann-Whitney, Kuriscal Wallis and Tukey tests).</p>
<p></p>
<p> <strong> Results: </strong>The majorities (85.7 %) were educationally successful and (92.8%) had high self-concept. Average grade mean and deviation of individuals with low self-concept was 16. / 16<u>+</u>1/7 and indviduals with high self-concept was16.51<u>+</u>1.2. Based on Spearman correlation coefficients a significant correlation was observed between self-concept and academic achievement of students (p = 0.061). Predictive variables of academic achievement included satisfaction with growth environment and family training of students.</p>
<p></p>
<p> <strong> Conclusions: </strong>Although individuals with high self-concept had higher average grade point but this relationship was not significant. Therefore due to cultural differences and fast changes of factors during time no one factor can be stated as the overall rule but a positive significant relationship between educational success and students' satisfaction with growth environment and their family training may be a good indicator for student advisors to pay attention to family factor in time of problemsluding educational subsidence.</p>
وضعیت آموزشی, خود پندار, دانشجویان
Educational Status, Self Concept, Students
40
47
http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-5&slc_lang=fa&sid=1
Zohre
Salmalian
زهره
سلملیان
salmalian2009@Gmail.com
Yes
School of Nursing, Midwifery and Para medicine, Guilan University of Medical Sciences
دانشکده پرستاری و مامایی و پیراپزشکی شرق گیلان، دانشگاه علوم پزشکی گیلان
Ehsan
Kazemnezhad Leili
احسان
کاظم نژاد لیلی
No
Social Determinants of Health Research Center, School of Nursing and Midwifery, Guilin University of Medical Science
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان