Journal of Holistic Nursing And Midwifery
مجله پرستاری و مامایی جامع نگر
JHNM
Literature & Humanities
http://hnmj.gums.ac.ir
1
admin
2588-3712
10.32598
en
jalali
1395
3
1
gregorian
2016
6
1
26
2
online
1
fulltext
fa
ارتباط بین هوش هیجانی و فرسودگی شغلی پرستاران
Relationship between emotional intelligence and occupational exhaustion on nurses
عمومى
General
كاربردي
Applicable
<div>
<p dir="rtl"><strong>چکیده</strong></p>
<p dir="rtl"><strong>مقدمه: </strong><strong>هوش هیجانی شامل مهارت­هایی است که توانایی فرد جهت مواجهه با فشارهای محیطی و کسب موفقیت­های شغلی را افزایش می­دهد و به عنوان عامل متمایز کننده عملکرد سازمانی نقش مهمی را ایفا میکند</strong><strong>.</strong></p>
<p dir="rtl"><strong>هدف: </strong><strong>هدف این مطالعه تعیین ارتباط هوش هیجانی با فرسودگی شغلی پرستاران می­باشد</strong><strong>.</strong></p>
<p dir="rtl"><span face=""><strong>روش</strong></span><strong><span dir="ltr">­</span></strong><strong>کار: </strong><strong>مطالعه حاضر توصیفی تحلیلی از نوع همبستگی است که با روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­بندی شده بر روی 240 پرستار شاغل در مراکز آموزشی درمانی شهر رشت انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی </strong><strong><span dir="ltr">Bar-on</span></strong> <strong>دارای <a name="OLE_LINK18">پنج مؤلفه</a> (درون فردی</strong><strong>،</strong><strong> بین فردی، سازگاری، کنترل استرس و خلق عمومی)</strong><strong> و پرسشنامه فرسودگی شغلی </strong><strong><span dir="ltr">Maslach</span></strong><strong> شامل </strong><strong>سه بُعد (خستگی هیجانی، مسخ شخصیت و</strong><strong> کفایت شخصی</strong><strong>)</strong><strong> بود. داده­ها توسط آمار توصیفی واستنباطی (آزمونهای آماری ضریب همبستگی اسپیرمن و تحلیل رگرسیون لوجستیک رتبه­ای) مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت</strong><strong>.</strong></p>
<p dir="rtl"><span face=""><strong>نتایج:</strong></span><strong> بین هوش هیجانی و خستگی هیجانی (122/0-=</strong><strong><span dir="ltr"><span face="">,r</span></span></strong><strong>05/0></strong><strong><span dir="ltr">p</span></strong><strong>) و مسخ شخصیت (258/0-=</strong><strong><span dir="ltr"><span face="">,r</span></span></strong><strong>0001/0></strong><strong><span dir="ltr">p</span></strong><strong>) پرستاران مورد پژوهش ارتباط منفی معنی دار آماری و همچنین بین هوش هیجانی و کفایت شخصی (413/0=</strong><strong><span dir="ltr"><span face="">,r</span></span></strong><strong>0001/0></strong><strong><span dir="ltr">p</span></strong><strong>) ارتباط مثبت معنی دار آماری مشاهده شد</strong><strong>.</strong></p>
<p dir="rtl"><strong>نتیجه­گیری:</strong> <strong>با توجه به وجود ارتباط مثبت بین هوش هیجانی و فرسودگی شغلی پرستاران و اهمیت فرسودگی شغلی در ارائه کیفیت خدمات پرستاری پیشنهاد می­شود با برگزاری دوره­های آموزشی هوش هیجانی و ارتقا آن در پرستاران، زمینه­های کاهش فرسودگی شغلی آنان فراهم شود</strong><strong>.</strong></p>
</div>
<div>
<p><strong>Abstract</strong></p>
<p><strong>Introduction:</strong> Emotional intelligence is a group of skills that enhances individual's ability to succeed encounter environmental pressures and improve occupational achievement.</p>
<p><strong>Objective:</strong> The aim of study is to determine relationship between occupational exhaustion and emotional intelligence among nurses.</p>
</div>
<p><strong>Methods:</strong> This correlative descriptive study was done on 240 nurses from educational medical centers in Rasht who were selected by randomized stratified sampling method. The tools of study were Bar-on Emotional Intelligence Questionnaire with 5 subscales (Intrapersonal, adaptation, stress-management and general-mood) and Maslach Burnout Inventory consist of 3 general scales (emotional exhaustion, depersonalization and personal accomplishment). Data were analyzed using descriptive and inferential statistics (Spirman correlation and ordinal logistic regression tests)</p>
<p><strong>Results:</strong>There was a significant inverse relationship between emotional intelligence and emotional exhaustion (p=0.05, r=−0.122) and between emotional intelligence and depersonalization (p<0.0001, r=−0.258). There was a direct significant correlation between emotional intelligence and personal accomplishment (p<0.0001, r=0.413) among nurses.</p>
<p><strong>Conclusion: </strong>Considering the results of our research, having emotional intelligence can lead to decreased occupational burnout; therefore, it is imperative to establish emotional intelligence training courses in order to reduce nurses' occupational burnout</p>
هوش هیجانی, فرسودگی شغلی, کادر پرستاری بیمارستان
Emotional Intelligence, Professional Burnout, Hospital Nursing Staff
49
58
http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-454-5&slc_lang=fa&sid=1
Asghar
Tavan
اصغر
توان
No
دانشگاه علوم پزشکی گیلان،
MinooMitra
Chehrzad
مینومیترا
چهرزاد
chehrzad@gums.ac.ir
Yes
دانشگاه علوم پزشکی گیلان،
Ehsan
Kazemnejad Leili
احسان
کاظم نژاد لیلی
No
دانشگاه علوم پزشکی گیلان،
Nadia
Sedri
نادیا
سدری
No
دانشگاه علوم پزشکی تهران