Journal of Holistic Nursing And Midwifery
مجله پرستاری و مامایی جامع نگر
JHNM
Literature & Humanities
http://hnmj.gums.ac.ir
1
admin
2588-3712
10.32598
en
jalali
1395
3
1
gregorian
2016
6
1
26
2
online
1
fulltext
fa
بررسی سطح اجتماعی شدن حرفهای دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان
Survey of nursing students professional socialization in the Guilan University of Medical Sciences
عمومى
General
كاربردي
Applicable
<div>
<p dir="rtl"><strong>چکیده</strong></p>
<p dir="rtl"><strong>مقدمه:</strong> <strong>اجتماعی­شدن حرفه</strong><strong><span dir="ltr">­</span></strong><strong>ای فرآیندی است که طی آن افراد، ارزش­ها، هنجارها، رفتارها و مهارت های اجتماعی مرتبط با یک حرفه را کسب می­نمایند و حس هویت نسبت به یک رشته تخصصی را درونی می سازند. این فرآیند </strong><strong>با </strong><strong>ورود به برنامه آموزش پرستاری آغاز می شود و با اتمام این دوره و ورود به محیط­های کاری ادامه می­یابد. بدین ترتیب شکل­گیری پرستاری به عنوان یک حرفه از طریق اجتماعی شدن حرفه­ای صورت می­گیرد.</strong></p>
<p dir="rtl"><strong>هدف:</strong><strong> هدف از این مطالعه تعیین سطح اجتماعی­شدن حرفه­ای دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان می­باشد</strong><strong>.</strong></p>
<p dir="rtl"><strong>روش</strong><strong><span dir="ltr">­</span></strong><strong>کار:</strong> <strong>پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی - تحلیلی است و جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان کارشناسی پیوسته پرستاری دانشکده شهید بهشتی رشت (211 نفر) تشکیل می­دادند که از طریق سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه­ای محقق ساخته و برگرفته از ابزار شهیم و </strong><strong><span dir="ltr">Chao</span></strong><strong> و همکاران</strong> <strong>بود که بعد از تعیین روایی و پایایی در اختیار نمونه­ها قرار گرفت. اطلاعات جمع­آوری شده</strong> <strong>با استفاده از روش­های آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی مستقل و همبستگی پیرسون وانالیز واریانس یک طرفه</strong> <strong>و توکی) تجزیه و تحلیل شدند</strong><strong>.</strong></p>
<p dir="rtl"><span face=""><strong>نتایج:</strong></span><strong> در ارتباط با سطح اجتماعی</strong><strong><span dir="ltr"><span face="">­</span></span></strong><strong>شدن حرفه</strong><strong><span face="">­</span></strong><strong>ای نتایج نشان داد که در بررسی کلی، 19 درصد </strong> <strong> واحدهای مورد پژوهش از سطح متوسط واکثر نمونه­ها (81%) از سطح خوب اجتماعی شدن حرفه­ای برخوردار بودند و اجتماعی شدن حرفه­ای با عواملی از قبیل تأهل (045/0</strong><strong><span dir="ltr">p=</span></strong><strong>)، سن (151/0</strong><strong><span dir="ltr">r=</span></strong><strong>، 029/0</strong><strong><span dir="ltr">P=</span></strong><strong>)، محل سکونت خانواده (04/0</strong><strong><span dir="ltr">P=</span></strong><strong>)، تحصیلات مادر (023/0</strong><strong><span dir="ltr">p=</span></strong><strong>)، کار دانشجویی (031/0</strong><strong><span dir="ltr">P=</span></strong><strong>)، مدرسین نظری (0001/0</strong><strong><span dir="ltr">P=</span></strong><strong>)، مدرسین بالینی (032/0</strong><strong><span dir="ltr">P=</span></strong><strong>)، داشتن اطلاعات راجع به حرفه پرستاری قبل از ورود به رشته (0001/0</strong><strong><span dir="ltr">P=</span></strong><strong>)، منطبق بودن تصویر ذهنی قبلی از این حرفه با واقعیت های موجود (0001/0</strong><strong><span dir="ltr">P=</span></strong><strong>)، </strong><strong>علاقه به رشته (0001/0</strong><strong><span dir="ltr">P=</span></strong><strong>) ارتباط آماری معنی­داری داشته است.</strong></p>
</div>
<p><strong><span dir="rtl">نتیجه­گیری:</span><span dir="rtl"> سطح اجتماعی شدن حرفه</span><span dir="rtl"><span face="">­</span></span><span dir="rtl">ای دانشجویان پرستاری قابل قبول می­باشد. شناخت وضعیت اجتماعی شدن حرفه</span><span dir="rtl"><span face="">­</span></span><span dir="rtl">ای می­تواند توجه مسئولین را، در راه نیاز به فراهم کردن امکان تجربه و استقلال بیشتر در عمل و در مجموع فراهم نمودن شرایط ارائه مراقبت پرستاری به صورت اصولی جلب نماید</span></strong></p>
<div>
<p><strong>Abstract</strong></p>
<p><strong>Introduction: </strong>The professional socialization is the process of which the individual gain values , norms, behaviors and social skills relevant to a profession and internalize a sense of identity to a specialized field. Therefore, the process begins at the first step of the nursing education program and continues with completion of nursing education till entering into the work place. Thus, the formation of nursing as a occupation takes place through professional socialization of individuals</p>
<p><strong>Objective: </strong>This study is done with the aim of assessment of professional socialization level among nursing students at Guilan University of Medical Sciences.</p>
</div>
<p><strong>Methods: </strong>A cross sectional descriptive analytical approach was adopted. Participants were all nursing students at the faculty of Shahid Beheshti in Rasht. In total 211 students were chosen. Sampling was conducted with census. The instrument used was a Researcher made questionnaire that from the statements contained in the instruments by Shahim, and some of the items offered by Chao et al were given to samples. The data was analyzed with descriptive and inferential statistics (Independent T test, correlation Pearson coefficient, one way ANOVA, post Hoc Tukey)</p>
<div>
<p><strong>Results</strong>: The finding of the study showed weak level (0%) and 40 students (19%) were in moderate level and most of the samples (81%) were in good level of professional socialization. In general, professional socialization had a statistically significant relationship with factors such as marital status (p=0.045), age (p=0.029,r=0.151), family residence (p=0.04), maternal education (p=0.023), student work (p=0.031), theoretical instructor (p=0.0001), clinical lecturer (p=0.032), having information about the nursing profession before entering the field (p=0.0001),compliance between previous image and existing realities (p=0.0001 ), interest in the course (p=0.0001).</p>
</div>
<p><strong>Conclusion:</strong> From the research findings, the level of professional socialization of nursing students is acceptable. Recognition of the professional status can drew authorities’ attention to provide opportunities for greater autonomy in practice and systematic holistic nursing care situations</p>
اجتماعی شدن, دانشجویان پرستاری, آموزش پرستاری
Socialization, Nursing Students, Nursing Education
19
28
http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-454-2&slc_lang=fa&sid=1
Sara
Bishive moghaddam
سارا
بی شیوه مقدم
No
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
Saghi
Mousavi
ساقی
موسوی
saghi_m80@yahoo.com
Yes
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
Zahara(Ramesh)
Majde Teimouri
زهرا(رامش)
مجدتیموری
No
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
atefeh
Ghanbari Khanghah
عاطفه
قنبری خانقاه
No
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
e
Kazemnezhad Leili
احسان
کاظم نژاد لیلی
No
دانشگاه علوم پزشکی گیلان