Journal of Holistic Nursing And Midwifery
مجله پرستاری و مامایی جامع نگر
JHNM
Literature & Humanities
http://hnmj.gums.ac.ir
1
admin
2588-3712
10.32598
en
jalali
1389
7
1
gregorian
2010
10
1
20
2
online
1
fulltext
fa
بررسی تاثیر آموزش تریاژ بر آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران شاغل در بخش اورژانس مرکزآموزشی، درمانی پورسینای شهرستان رشت
Effect of Triage Education on knowledge, attitude and practice of nurses in Poursina Educational and Therapeutic Emergency center in Rasht
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p align="justify">مقدمه: یکی از مهمترین وظایف پرستاران، حفظ حیات و زندگی مددجویان در موارد اضطراری است، بنابراین لازم است پرستاران از روند تریاژ آگاهی داشته باشند تا براساس آن بتوانند با شناسایی و تشخیص به موقع نیازها در شرایط بحرانی، خدمات پرستاری سریع و صحیح را به آسیب دیدگان ارائه دهند.</p>
<p align="justify"> هدف: هدف این مطالعه تعیین تاثیر آموزش تریاژ بر آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران شاغل در بخش اورژانس مرکز آموزشی درمانی پورسینای شهر رشت، سال 1388 می باشد.</p>
<p align="justify">روش کار: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه) مشتمل بر سه بخش مشخصات فردی، تعیین آگاهی و نگرش) و چک لیست ارزیابی نحوه عملکرد می باشد. برای تعیین روایی ابزار از روایی محتوا استفاده شد. به منظور تعیین اعتماد علمی پرسشنامه از روش آزمون مجدد و آلفای کرونباخ(همسانی درونی) و جهت تعیین اعتماد علمی چک لیست، از روش همبستگی بین سنجش گرها و مشاهده گران(Inter-rater methods) و از طریق مشاهده هم زمان دو مشاهده گر استفاده گردید. پرسشنامه و چک لیست قبل از آموزش و دو هفته بعد از آخرین جلسه آموزشی به ترتیب توسط پرستاران اورژانس و پژوهشگر تکمیل گردید. برنامه آموزشی به صورت آموزش گروهی در سه جلسه 60 دقیقه ای به روش سخنرانی و پرسش و پاسخ با استفاده از جزوه آموزشی و وسایل کمک آموزشی ارائه شد. نمونه ها به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف و به تعداد 40 نفر از پرسنل پرستاری شاغل در اورژانس انتخاب شدند. نهایتاً تجزیه و تحلیل داده ها تحت نرم افزار نسخه 16 SPSS و با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت.</p>
<p align="justify">نتایج: میانگین نمره آگاهی تریاژ از 25/16 قبل از آموزش به 75/30 بعد از آموزش، میانگین نمره نگرش تریاژ از 75/126 قبل از آموزش به 95/154 بعد از آموزش و میانگین نمره عملکرد تریاژ از 77/39 قبل از آموزش به 85/55 بعد از آموزش به طور معناداری افزایش یافت(0001/0 P=). دیگر نتایج نشان داد که رابطه معناداری بین وضعیت تاهل و شیفت کاری افراد و میانگین ارتقاء نمرات در حیطه آگاهی وجود دارد(05/0P <).</p>
<p align="justify">نتیجه گیری: یافته ها نشان داد که آموزش تریاژ بر میزان آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران شاغل در بخش اورژانس موثر بوده است. با توجه به نتایج این تحقیق و اهمیت تریاژ، گسترش دوره های آموزش تئوری و عملی در این زمینه برای پرسنل پرستاری پیشنهاد می گردد.</p>
<p>Introduction: One of the most important functions of nurses is preserving lives of clients in emergency cases, thus it is necessary that nurses be aware of triage procedure, so that upon which they can provide quick and correct nursing interventions to those injured by on time identification of needs in critical conditions.</p>
<p>Objective: This study aims to determine the effect of triage education on knowledge, attitude and practice on nurses employed in Poursina Educational and Therapeutic Emergency center in Rasht.</p>
<p> Methods: This is a semi-experimental study and data gathering tool included questionnaire (consisted of three sections of personal characteristics, determination of knowledge and attitude) and check list to assess practice. Content validity was used to determine the tool validity. Test- retest, Cronbach Alpha, inter-rater methods and simultaneous observation of two observers were used to determine scientific reliability of questionnaire and checklist respectively. Questionnaire and check list were completed by emergency nurses and researcher before instruction and two weeks after last instructional session respectively. Instructional program was presented in group by lecture and discussion method using instructional booklet and complementary equipments in three sessions each lasting for 60 minutes. Samples were selected by method of sampling based on target and 40 nurses employed in emergency center were selected. Ultimately, data analysis was performed using descriptive and analytical statistics by SPSS version 16.</p>
<p>Results: Average score of triage knowledge from 16.25 before instruction to 30.75 after instruction, average score of triage attitude from 126.75 before instruction to 154.95 after instruction, and average score of triage performance from 39.77 before instruction to 55.85 after instruction were significantly increased (P=0.0001). Other results showed a significant relation between marital status work shift and mean average of score progression in knowledge domain (P< 0.05).</p>
<p> Conclusion: Findings showed that triage instruction was effective on rate of knowledge, attitude and practice of nurses employed in emergency wards. In attention to study results and importance of triage, development of theoretical and practical instruction periods is recommended for nursing personnel.</p>
آگاهی, نگرش, عملکرد, تریاژ
Knowledge, Attitude, Practice, Triage
14
21
http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-139&slc_lang=fa&sid=1
zahra
haghdoost
زهرا
حقدوست
haghdoost zahra@yahoo.com
Yes
mahbuobeh
safari
محبوبه
صفوی
No
hosein
yahyavi
حسین
یحیوی
No