Journal of Holistic Nursing And Midwifery
مجله پرستاری و مامایی جامع نگر
JHNM
Literature & Humanities
http://hnmj.gums.ac.ir
1
admin
2588-3712
10.32598
en
jalali
1386
7
1
gregorian
2007
10
1
17
2
online
1
fulltext
fa
بررسی دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشکده های پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خصوص ارتباط بین نحوه ی رفتارهای آموزشی اساتید بالینی با اضطراب دانشجویان سال 86-1385
Survey relationship between clinical faculties' manner or teaching behaviors and nursing students' anxiety from students' view point at Guilan University of Medical Sciences, 2007
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p align="justify">مقدمه: چگونگی رفتارهای آموزشی اساتید بالینی پرستاری و ارتباط آنها با دانشجویان، ممکن است به طور مثبت و یا منفی بر اضطراب و ‏متعاقباً یادگیری و عملکرد دانشجویان تاثیر بگذارد.‏</p>
<p align="justify">هدف: هدف از این مطالعه تعیین ارتباط بین نحوه ی رفتارهای آموزشی اساتید بالینی با اضطراب دانشجویان از دیدگاه دانشجویان ‏پرستاری دانشکده های پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بوده است.‏</p>
<p align="justify">مواد و روشها: در این پژوهش 171 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان که به کارآموزی اشتغال داشتند، به روش ‏سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش مشخصات فردی، بررسی رفتارهای آموزش بالینی و ‏پرسشنامه اضطراب آشکار اشپیلبرگر بود که توسط واحدهای مورد پژوهش در محیط های کارآموزی تکمیل گردید.‏</p>
<p align="justify">نتایج: نتایج این پژوهش نشان داد که ارتباط معکوس و معنی دار بین رفتارهای آموزش فردی(0001/0‏P<‎‏ و 63/0-‏r=‎‏) و رفتارهای ‏آموزش حرفه ای(0001/0‏P<‎‏ و 47/0-‏r=‎‏) اساتید بالینی با اضطراب آشکار دانشجویان وجود دارد به نحوی که با قوی تر شدن رفتارهای ‏آموزشی اساتید، اضطراب دانشجویان کاهش می یابد.‏</p>
<p align="justify"> نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده، اساتید بالینی پرستاری باید هوشیار باشند که رفتارهای آموزشی آنها به دانشجویان در ‏کنترل اضطراب خود در محیط بالینی کمک می نماید.‏</p>
<p>Introduction: Students' perceptions of how clinical faculty behave and relate to them (both ‎positively and negatively) were noted to influence their anxiety levels and consequently their ‎ability to learn and perform safely and effectively.‎</p>
<p> Objective: This study aims to determine the relationship between clinical faculties' manner of ‎teaching behaviors and nursing students' anxiety from students' viewpoint at Guilan ‎University of Medical Sciences in ‎‏2007‏‎.‎</p>
<p>Materials and methods: In this descriptive corelational study ‎‏171‏‎ second, third and fourth ‎year baccalaureate nursing students completed three questionnaires: an investigator designed ‎students demographic data questionnaire, the clinical teaching survey and a self-evaluation ‎questionnaire, designed to measure state anxiety.‎</p>
<p>Results: Findings of the Pearson's correlations indicated there were moderate negative ‎correlations between the personally(r=‎‏-0.63‏‎, p<‎‏0.0001‏‎) and professionally(r=‎‏-0.47‏‎, p<‎‏0.0001‏‎) ‎teaching behaviors of clinical faculty and students' state of anxiety. Covariate analysis ‎revealed that indirectly, students' age, marital status and unit of clinical training effected ‎statistically significant on anxiety.</p>
<p>‎ Conclusion: Finding indicated that clinical faculty should be intentionally aware of how their ‎teaching behaviors are perceived by students and influence student anxiety during clinical ‎experiences.‎</p>
آموزش پرستاری, آموزش بالینی, رفتارهای آموزشی, اضطراب
Nursing education, Clinical teaching, Clinical teaching behaviors, Anxiety
23
30
http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-91&slc_lang=fa&sid=1
shahrbanoo
latifi
شهربانو
لطیفی
nursegilan@yahoo.com
Yes
shahrokh
maghsoodi
شاهرخ
مقصودی
No
minoomitra
chehrzad
مینو میترا
چهرزاد
No
abtin
heydarzadeh
آبتین
حیدرزاده
No