Journal of Holistic Nursing And Midwifery
مجله پرستاری و مامایی جامع نگر
JHNM
Literature & Humanities
http://hnmj.gums.ac.ir
1
admin
2588-3712
10.32598
en
jalali
1385
7
1
gregorian
2006
10
1
16
2
online
1
fulltext
fa
میزان تمرکز برمشتری پس از اجرای الگوی بهبود کیفیت در مراکز آموزشی درمانی رشت
Level of costumer focus after implementing the quality improvement model in hospitals of Rasht
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p>مقدمه: در دنیای رقابتی و متحول امروزی سازمانهایی موفق خواهند بود که با تکیه بر اصول مشتری مداری، کیفیت خدمات و کالاهای ‏خود را ارتقا دهند.</p>
<p>‏ هدف: این مطالعه با هدف تعیین میزان تمرکز بر مشتری پس از اجرای الگوی بهبود کیفیت در مراکز آموزشی درمانی رشت در سال ‏‏1384 انجام گرفته است. ‏ روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ تطبیقی می باشد. جامعه پژوهش صاحبان فرآیند الگوی بهبود کیفیت در شش بیمارستان ‏آموزشی، درمانی رشت می باشد. ابزار گردآوری داده ها چک لیست استاندارد بین المللی سیمپلی بتر میباشد. ‏</p>
<p>نتایج: درصد امتیازات مربوط به دانش مشتری در بیمارستان امیرالمومنین(38/51%)، دکترحشمت رشت(57/81%)، الــزهـرا ‏‏(56/75%)، 17 شهریور(78/77%)، رازی(9/61%)، شفا(89/63%) است. میانگین امـتیازات مربوط به رضایت مشتری در بیمارستانهای ‏امیرالمومنین، دکتر حشمت، الزهرا، 17 شهریور، رازی، شفا به ترتیب‎ ‎‏(08/53 %)، (27/66 %)، (66/66%)، (11/61%)، (96/53%)،‎ ‎‏(47%) ‏‎ ‎است.‏</p>
<p>نتیجه گیری: کلیه بیمارستانهای مورد مطالعه پیشرفت و بهبود مداوم در زمینه «دانش مشتری» و«رضایت مشتری» را در طیف گسترده ‏ای از فرآیندهای خود و در بخش های متعددی از سازمانشان اعمال نموده اند و با اجرای الگوی بهبود کیفیت در بیمارستانهای مورد ‏مطالعه تمرکز بر مشتری در بخش وسیعی از فرآیندهای سازمانی مد نظر و مورد توجه قرار گرفته است. ‏</p>
<p>Introduction: In the changing and competitive world of today, organizations will be ‎successful that by relying on costumer Orientation, improve their quality of service and goods.</p>
<p>‎ Objectives: This study aimed to determine the level of costumer focus after implementing the ‎quality improvement model in the hospitals of Rasht in ‎‏2005‏‎. ‎</p>
<p> Methods: This is a descriptive–comparative study. Study population consisted of the owners ‎of quality improvement model process in six educational hospitals of Rasht. Data collection ‎instrument included the international standard checklist of simply better.‎</p>
<p> Results: The percent of scores related to the customer's knowledge in the Amiral Momenin ‎was ‎‏51.38%‏‎,‎‏ ‏Dr. Heshmat ‎‏81.57%‏‎, Alzahra ‎‏75.56%‏‎, ‎‏17‏‎ Shahrivar ‎‏77.78%‏‎, Razi ‎‏61.9%‏‎ and ‎Shafa ‎‏63.89%‏‎. The mean scores related to the customers’ satisfaction in Amiral Momenin,‎‏ ‏Dr. ‎Heshmat, Alzahra, ‎‏17‏‎ Shahrivar, Razi and Shafa was ‎‏53.08%‏‎, ‎‏66.27%‏‎, ‎‏66.66%‏‎, ‎‏61.11%‏‎, ‎‏53.96%‏‎ and ‎‏47.53%‏‎ respectively.‎</p>
<p>Conclusion: All study hospitals‏ ‏performed processes in hospitals for constant improvement ‎and recovery in” customer knowledge” and “customer satisfaction”. By implementing quality ‎improvement model in study hospitals, focus on customer received attention in wide ‎institution processes. ‎</p>
تمرکز بر مشتری, بیمارستان, کیفیت, بهبود کیفیت
customer focus, hospital, quality improvement
34
40
http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-75&slc_lang=fa&sid=1
fardin
mehrabiyan
فردین
مهرابیان
Mehrab5002@yahoo.com
Yes
amirashkan
nasiripour
امیر اشکان
نصیری پور
No
ali
sadr
علی
صدر
No
sakineh
keshavarz
سکینه
کشاورز محمدیان
No