TY - JOUR JF - gums-hnmj JO - JHNM VL - 5 IS - 1 PY - 1995 Y1 - 1995/7/01 TI - Survey and Comparing the Attitude of Nursing Students and Nursing Instructors Towards the Characteristics of an Skilled Clinical Trainer in Nursing Schools Affiliated with Guilan University of Medical Sciences TT - بررسی و مقایسه نگرش دانشجویان و مربیان پرستاری نسبت به خصوصیات مربی بالینی کارآ در دانشکده های پرستاری های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان N2 - این پژوهش یک پژوهش توصیفی از نوع مقایسه ای است که به منظور بررسی و مقایسه نگرش دانشجویان و مربیان در مورد خصوصیات مربی بالینی کارآ، در دانشکده های پرستاری مامایی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام گرفته است. این پژوهش در ۵ دانشکده رشت، لاهیجان، انزلی، لنگرود و صومعه سرا انجام شده است. واحدهای مورد پژوهش شامل ۱۴۰ نفر دانشجوی پرستاری که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند و مربیان به دلیل کم بودن تعدادشان بصورت جامعه پرستاری (۶۲) نفر مورد بررسی و مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای حاوی دو گروه سئوال بوده است که گروه اول شامل سئوالات دموگرافیک جهت دانشجویان و مربیان و سئوالات گروه دوم شامل ۴۳ سئوال مربوط به نگرش در مورد خصوصیات مربی بالینی کارآ بوده که بطور همگون جهت دانشجویان و مربیان با توجه به هدف پژوهش تنظیم شد و در اختیار واحدهای مورد پژوهش قرار گرفت. یافته های پژوهش در رابطه با نگرش دانشجویان در مورد خصوصیات مربی بالینی کارآ از نظر ویژگیهای فردی، ارتباط با دانشجو و صلاحیت حرفه ای حاکی از آن بود که بالاترین میانگین امتیاز مربوط به خوش اخلاق بودن مربی، ایجاد شوق و نشاط در آنان و احترام گزاردن به دانشجو و همچنین داشتن دانش و مهارت کافی جهت هدایت و راهنمایی بود، همچنین مربیان نیز معتقد بودند که مربی بالینی کارآ باید دارای ظاهری متین و مرتب بوده، برخورد عقاید را ممکن سازد و همچنین باید دارای آنچنان دانش و مهارتی باشد که سبب تسهیل یادگیری در محیط بالینی گردد. نگرش کلی هر دو گروه مورد مطالعه نسبت به خصوصیات مربی بالینی کارآ مثبت بود. SP - 33 EP - 43 AU - Karimi Pashaki, Simin AD - Instructor, Department of Nursing , School of Nursing and Midwifery, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran KW - پرسنل آموزشی KW - دانشکده پرستاری KW - دانشجویان پرستاری KW - نگرش UR - http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-1251-en.html ER -