دوره 24، شماره 1 - ( 1-1393 )                   جلد 24 شماره 1 صفحات 21-29 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Habibi Z, Khosro Javid M, Hosein Khanzadeh A A. Efficacy of emotional intelligence training on coping strategies with stress in individual with visual impairments. J Holist Nurs Midwifery. 2014; 24 (1) :21-29
URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-91-fa.html
حبیبی زهره، خسرو جاوید مهناز، حسین خانزاده عباسعلی. اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر راهبردهای مقابله با تنیدگی در افراد با آسیب بینایی. مجله پرستاری و مامایی جامع نگر. 1393; 24 (1) :21-29

URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-91-fa.html


دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان ، Zhabiibii@gmail.com
چکیده:   (3718 مشاهده)

  مقدمه: امروزه تنیدگی از عمومی ترین مسائل زندگی روزمره بسیاری از افراد است. شیوه نوین رویارویی موثر در برابر تنیدگی، راهبرد مقابله ای تکلیف مدار می باشد، که دیدگاه نوینی را درباره پیش بینی عوامل موفقیت در زندگی و مقابله کارآمد با عوامل تنیدگی زا فراهم می آورد . به رغم اهمیت این موضوع در افراد با آسیب بینایی، پژوهش­های کمی در این زمینه انجام شده است.

  هدف: پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر راهبردهای مقابله با تنیدگی در افراد جوان و نوجوان با آسیب بینایی انجام شد.

  روش­ کار: در این پژوهش از روش تحقیق نیمه تجربی استفاده شد. جامعه آماری عبارت بودند از همه­ی افراد با آسیب بینایی 17 تا 30 سال عضو انجمن خدمات فرهنگی و رفاهی معلولین بینایی گیلان در شهر رشت در سال 1389 که تعداد آنها 70 نفر بود. از میان این جامعه 30 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب و سپس به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. داده­ها با استفاده از پرسشنامه مقابله با موقعیت‌­های تنیدگی­زا جمع­آوری شد. گروه آزمایش در 8 جلسه­ی آموزش هوش هیجانی به مدت هشت هفته شرکت کردند. داده ها با روش کوواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

  نتایج: روش تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش هوش هیجانی راهبرد مقابله­ای اجتناب­مدار (0001/0 (P< و خرده مقیاس­های آن، توجه­برگردانی (003/0 (P< و سرگرمی اجتماعی (0001/0 (P< ، را به طور معناداری کاهش داد، اما بر راهبردهای مقابله­ای تکلیف­مدار(036/0 (P< و هیجان­مدار (26/0 (P< تاثیر معناداری نداشت.

نتیجه­گیری : نتایج پژوهش نشان می دهد که شرکت افراد با آسیب بینایی در جلسات آموزش هوش هیجانی بر کاهش استفاده از راهبردهای مقابله­ای غیرانطباقی در برخورد با موقعیت های تنیدگی آور تاثیرگذار است، لذا شاید بتوان با آموزش هوش هیجانی موجبات افزایش استفاده از روشهای منطقی و عقلانی همانند افزایش کارآیی شخصی و سازگاری محیطی را فراهم نمود.

  |   |   متن کامل (HTML)  (401 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۲/۱۲/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۲/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۲/۲۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


نظرات کاربران
نظر ارسال شده توسط Your Name or Email در تاریخ ۱۳۹۴/۱/۲۹
kawkaw.1987@yahoo.com
نظر ارسال شده توسط Your Name or Email در تاریخ ۱۳۹۴/۲/۱
kawkaw.1987@yahoo.com

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی جامع نگر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Holistic Nursing And Midwifery

Designed & Developed by : Yektaweb