دوره 26، شماره 3 - ( 6-1395 )                   جلد 26 شماره 3 صفحات 55-64 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shafiepour S Z, Sadegh R, JafariAsl M, Kazemnejad Leili E. Aggression in Different Types of Attachment in Adolescents. J Holist Nurs Midwifery. 2016; 26 (3) :55-64
URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-754-fa.html
شفیع پور سیده زهرا، صادق رباب، جعفری اصل معصومه، کاظم نژاد لیلی احسان. پرخاشگری در انواع سبکهای دلبستگی در نوجوانان . پرستاری و مامایی جامع نگر. 1395; 26 (3) :55-64

URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-754-fa.html


استادیار ، shafipourz@yahoo.com
چکیده:   (1226 مشاهده)

چکیده

مقدمه: آموزش به بیمار یکی از ابعاد مهم مراقبت­های پرستاری و از نقش­های کلیدی پرستار در ارائه خدمات بهداشتی درمانی به شمار می­رود.

هدف: این مطالعه با هدف تعیین موانع آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان­های آموزشی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شد.

روش­کار: مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی تحلیلی بود که در آن تعداد 162 نفر از پرسنل پرستاری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه­ای وارد تحقیق شدند. حهت نمونه­گیری متناسب با بزرگی جمعیت هر بیمارستان تعداد تمونه­های آن تعیین گردید. جمع آوری اطلاعات بوسیله پرسشنامه انجام گرفت پرسشنامه مذکور مشتمل بر دو بخش بوده که بخش اول شامل اطلاعات فردی و دموگرافیک  شامل سن، جنس، وضعیت تأهل، تحصیلات و سابقه کار بوده و بخش دوم شامل 19 سؤال در مورد موانع آموزش به بیمار بوده است. این قسمت از پرسشنامه، دیدگاه پرستاران را در چهار حیطه مدیریت، شرایط کاری، نگرش پرستاران، و مهارت آموزشی مورد سنجش قرار داد. پاسخ به سؤالات بر اساس مقیاس سه درجه­ای لیکرت شامل تأثیر کم، متوسط و زیاد به ترتیب با نمره 1 تا 3 تدوین گردید. بدین صورت که در حیطه مدیریت محدوده نمره 6 تا 18 بوده که نمره کمتر از 10 «تأثیر کم»، 10 تا 14 «تأثیر متوسط» و بیشتر از 14 «تأثیر زیاد» را نشان می داد. در حیطه شرایط کاری محدوده نمرات مشابه حیطه مدیریت بوده است. در حیطه نگرش پرستاران محدوده نمره از 2 تا 6 بوده که نمره کمتر از 3 «تأثیر کم»، 3 تا 5/4 «تأثیر متوسط» و بیشتر از 5/4 «تأثیر زیاد» و در حیطه مهارت آموزشی محدوده نمره از 5 تا 15 بوده که نمره کمتر از 8 «تأثیر کم»، 8 تا 5/11 «تأثیر متوسط» و بیشتر از 5/11 « تأثیر زیاد» بوده است. در نهایت داده­های بدست آمده با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و آزمون مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. این تحقیق توسط کمیته اخلاق دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی مورد تأیید قرار گرفت.

نتایج: از تعداد 162 پرسشنامه توزیع شده 149 پرسشنامه پاسخ داده شد که نشان­دهنده میزان پاسخ­دهی 92 درصد می­باشد. داده­ها نشان داد که 2/45 درصد از مردان و 3/47 درصد از زنان پرستار، موانع مربوط به حیطه شرایط کاری را دارای بیشترین تأثیر در اجرای آموزش به بیمار دانسته­اند. 8/45 درصد از پرستاران مجرد و 5/47 درصد از پرستاران متأهل نیز موانع مربوط به حیطه شرایط کاری را دارای بیشترین تأثیر در اجرای آموزش به بیمار دانسته­اند. انجام آزمون مجذور کای نشان داد که بین متغیرهای سن، جنس، سابقه کار، وضعیت استخدامی، تأهل و مدرک تحصیلی با حیطه­های موانع آموزش به بیمار ارتباط معناداری وجود ندارد(05/0P≥).

داده­های بدست آمده نشان داد که 5/31 درصد از پرستاران معتقدند که موانع مربوط به حیطه مدیریت، بیشترین تأثیر را در اجرای آموزش به بیمار دارند.در حالی که 7/47 درصد موانع مربوط به حیطه شرایط کاری، 7/2 درصد موانع مربوط به حیطه نگرش پرستاران و 1/14 درصد نیز موانع مربوط به حیطه مهارت­های آموزشی را به عنوان موانعی که بیشترین تأثیر را در اجرای آموزش به بیمار دارند، اعلام نموده­اند. آزمون آماری مجذور کای نشان داد که بین حیطه شرایط کاری و نوع بیمارستان ارتباط معنی­داری وجود داشت(048/0P=). حیطه شرایط کاری به عنوان مهمترین عوامل، حیطه مدیریت در رتبه دوم، حیطه مهارت­های آموزشی در رتبه سوم و حیطه نگرش پرستاران به عنوان کم اهمیت­ترین عامل در ایجاد موانع آموزش به بیمار شناخته شده­اند.

نتایج این مطالعه نشان داد سه عامل که بیشتر پرستاران مورد مطالعه تأثیر آنها را به عنوان موانع آموزش به بیمار زیاد دانستند به ترتیب شامل حجم زیاد وظایف کاری (5/74%)، کمبود پرستاران شاغل در بخش (8/71%) و نوبت های کاری پشت سرهم (4/70%) بودند که در حیطه شرایط کاری قرار داشتند. سه عامل که تعداد بیشتری از پرستاران تأثیر آنها را کم ذکر کرده بودند به ترتیب شامل موارد زیر بود: آموزش امری تخصصی و در حوزه وظایف پزشک است (4/54%)، عدم اعتماد به نفس پرستار در آموزش به بیمار (5/43%)، عدم ابلاغ آموزش به بیمار (3/40%).

نتیجه­گیری: با توجه به این که حیطه شرایط کاری پرستاران بیشترین تأثیر را در اجرای آموزش به بیمار دارد، پیشنهاد می شود مسئولین با تأمین نیروی پرستار در بیمارستان­ها و کاهش حجم وظایف کاری و همچنین فراهم آوردن امکانات و شرایط جهت اجرای برنامه­های آموزشی، پرستاران را به این امر مهم ترغیب نمایند.

واژه‌های کلیدی: پرخاشگری، نوجوان، دانش‌آموزان
  |   |   متن کامل (HTML)  (373 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۶/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۵/۶/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۵/۶/۲۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی جامع نگر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Holistic Nursing And Midwifery

Designed & Developed by : Yektaweb