دوره 26، شماره 3 - ( 6-1395 )                   جلد 26 شماره 3 صفحات 8-15 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jahangasht K, Asiri S, Pakseresht S, Kazemnejad Leili E. Prevalence of Depression Symptoms and its related Factors in School Students. J Holist Nurs Midwifery. 2016; 26 (3) :8-15
URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-749-fa.html
جهانگشت خدیجه، اسیری شهلا، پاک سرشت صدیقه، کاظم نژاد لیلی احسان. فراوانی نشانه های افسردگی و عوامل مرتبط با آن در دانش‌آموزان . پرستاری و مامایی جامع نگر. 1395; 26 (3) :8-15

URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-749-fa.html


، shahlaasiri@yahoo.com
چکیده:   (1350 مشاهده)

چکیده

مقدمه: سلامت بینایی و شنوایی در سلامت جسمی بسیار مؤثر است و پرستار بهداشت جامعه نقش مهمی را در ارتقاء سلامت دانش­آموزان، ایفا می­نماید. از این رو بررسی سلامت بینایی و شنوایی دانش­آموزان توسط پرستار بهداشت می­تواند نقش مهمی در ارتقاء سلامت آنان داشته باشد.

هدف: این مطالعه با هدف تعیین وضعیت سلامت بینایی و شنوایی دانش­آموزان مقطع ابتدایی روستاهای آبادان در سال 1391 انجام گرفت.

روش­کار: این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی - تحلیلی است و جامعه پژوهش آن را کلیه دانش­آموزان مشغول به تحصیل در 50 دبستان مقطع ابتدایی روستاهای آبادان به تعداد 5500 نفر تشکیل می­دادند. با استفاده از  نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای، 26 دبستان انتخاب شد و از هر کلاس در هر دبستان 24 دانش­آموز و در نهایت 624 دانش آموز شامل 322 دانش آموز دختر و 302 دانش آموز پسر در محدوده سنی 6 تا 12 سال و پایه­های اول تا ششم ابتدایی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها چارت Snellen و چک لیست بررسی برای ثبت داده­ها بود. برای سنجش شنوایی نیز پس از آموزش روش کار به دانش­آموز، وی رو به دیوار می­نشست و با انگشت اشاره مجرای گوش خود را مسدود می­نمود و پژوهشگر در پشت سر او قرار می­گرفت و با بیان کلمات دو سیلابی ابتدا گوش راست، بعد گوش چپ و سپس هر دو گوش را بررسی می­نمود. همچنین موارد استفاده از عینک و سمعک و ظاهر چشم و گوش بررسی و نتایج ثبت شد. روایی ابزار با کمک روایی محتوایی تعیین شد و برای پایایی ابزار مورد استفاده 15 نفر از واحدهای مورد پژوهش به فاصله زمانی یک روز دوبار با ابزارهای مورد نظر، تحت بررسی قرار گرفتند. ضریب همبستگی بین دو مرحله یک بود که نشانگر اعتماد علمی ابزار مورد استفاده بود. پژوهشگر برای هر دانش­آموز مورد پژوهش، بطور شفاهی در مورد اهداف و روش انجام کار توضیحات لازم را ارائه نمود و در صورت رضایت دانش­آموز در پژوهش وارد گردید. اطلاعات بدست آمده با کمک آمارهای توصیفی مرکزی و پراکندگی، آزمون مجذور کای و با سطح معناداری (05/0 P<) تجزیه و تحلیل شدند.

نتایج: از مجموع دانش­آموزان مورد بررسی 35/20 درصد (98/22% دختران و 55/17% پسران) دچار اختلال بینایی بودند.  بین دخترها و پسرها در مورد اختلال بینایی اختلاف معناداری وجود نداشت (11/0P=). در این­ میان 04/3 درصد از عینک استفاده می­کردند. همچنین 10/10 درصد دانش­آموزان (8/11% دختران و 28/8% پسران) نیز دارای اختلال شنوایی بودند که در این مورد نیز بین دخترها و پسرها اختلاف معناداری وجود نداشت(18/0P=).

نتیجه­گیری: با توجه به نتایج بدست­آمده آموزش­های بیشتر در ­مورد نحوه مطالعه، تماشای تلویزیون، اهمیت استفاده از عینک و رعایت بهداشت گوش بویژه برای دختران ضروری می­باشد. همچنین ارجاع دانش­آموزان دارای اختلال به متخصص مربوطه دارای اهمیت است. در این زمینه پرستار بهداشت جامعه می­تواند بسیار مؤثر باشد.

واژه‌های کلیدی: افسردگی، دانش آموزان، کودک
  |   |   متن کامل (HTML)  (332 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۶/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۵/۶/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۵/۶/۲۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی جامع نگر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Holistic Nursing And Midwifery

Designed & Developed by : Yektaweb