دوره 26، شماره 2 - ( 3-1395 )                   جلد 26 شماره 2 صفحات 19-28 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bishive moghaddam S, Mousavi S, Majde Teimouri Z, Ghanbari Khanghah A, Kazemnezhad Leili E. Survey of nursing students professional socialization in the Guilan University of Medical Sciences. J Holist Nurs Midwifery. 2016; 26 (2) :19-28
URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-683-fa.html
بی شیوه مقدم سارا، موسوی ساقی، مجدتیموری زهرا(رامش)، قنبری خانقاه عاطفه، کاظم نژاد لیلی احسان. بررسی سطح اجتماعی شدن حرفه‌ای دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان. مجله پرستاری و مامایی جامع نگر. 1395; 26 (2) :19-28

URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-683-fa.html


مربی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، saghi_m80@yahoo.com
چکیده:   (1438 مشاهده)

چکیده

مقدمه: اجتماعی­شدن حرفه­ای فرآیندی است که طی آن افراد، ارزش­ها، هنجارها، رفتارها و مهارت های اجتماعی مرتبط با یک حرفه را کسب می­نمایند و حس هویت نسبت به یک رشته تخصصی را درونی می سازند. این فرآیند با ورود به برنامه آموزش پرستاری آغاز می شود و با اتمام این دوره و ورود به محیط­های کاری ادامه می­یابد. بدین ترتیب شکل­گیری پرستاری به عنوان یک حرفه از طریق اجتماعی شدن حرفه­ای صورت می­گیرد.

هدف: هدف از این مطالعه تعیین  سطح اجتماعی­شدن حرفه­ای دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان می­باشد.

روش­کار: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی - تحلیلی است و جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان کارشناسی پیوسته پرستاری دانشکده شهید بهشتی رشت (211 نفر) تشکیل می­دادند که از طریق سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه­ای محقق ساخته و برگرفته از ابزار شهیم و Chao و همکاران بود که بعد از تعیین روایی و پایایی در اختیار نمونه­ها قرار گرفت. اطلاعات جمع­آوری شده با استفاده از روش­های آمار توصیفی و استنباطی (آزمون  تی مستقل  و همبستگی پیرسون وانالیز واریانس یک طرفه و توکی) تجزیه  و تحلیل شدند.

نتایج: در ارتباط با سطح اجتماعی­شدن حرفه­ای  نتایج نشان داد که در بررسی کلی، 19 درصد   واحدهای مورد پژوهش از سطح متوسط واکثر نمونه­ها (81%) از سطح خوب اجتماعی شدن حرفه­ای برخوردار بودند و اجتماعی شدن حرفه­ای با عواملی از قبیل تأهل (045/0p=)، سن (151/0r=، 029/0P=)، محل سکونت خانواده (04/0P=)، تحصیلات مادر (023/0p=)، کار دانشجویی (031/0P=)، مدرسین نظری (0001/0P=)، مدرسین بالینی (032/0P=)، داشتن اطلاعات راجع به حرفه پرستاری قبل از ورود به رشته (0001/0P=)، منطبق بودن تصویر ذهنی قبلی از این حرفه با واقعیت های موجود (0001/0P=علاقه به رشته (0001/0P=) ارتباط آماری معنی­داری داشته است.

نتیجه­گیری: سطح اجتماعی شدن حرفه­ای  دانشجویان پرستاری قابل قبول می­باشد. شناخت وضعیت اجتماعی شدن حرفه­ای  می­تواند توجه مسئولین را، در راه نیاز به فراهم کردن امکان تجربه و استقلال بیشتر در عمل و در مجموع فراهم نمودن شرایط ارائه مراقبت پرستاری به صورت اصولی جلب نماید

  |   |   متن کامل (HTML)  (620 مشاهده)  
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۳/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۳/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۳/۱۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی جامع نگر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Holistic Nursing And Midwifery

Designed & Developed by : Yektaweb