دوره 26، شماره 1 - ( 1-1395 )                   جلد 26 شماره 1 صفحات 99-106 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehri M, Chehrzad M M, Elahi M, Ghanbari Khanghah A, Khousha M, Talebnia H et al . Predictor Factors of sleep problems in school-age children with attention deficit disorder and hyperactivity. J Holist Nurs Midwifery. 2016; 26 (1) :99-106
URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-637-fa.html
مهری محبوبه، چهرزاد مینو میترا، الهی معصومه، قنبری خانقاه عاطفه، کوشا مریم، طالب نیا حسین و همکاران.. عوامل پیش گویی کننده مشکلات خواب کودکان سن مدرسه مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی. پرستاری و مامایی جامع نگر. 1395; 26 (1) :99-106

URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-637-fa.html


دانشجوی دکتری دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ، chehrzad@gums.ac.ir
چکیده:   (1910 مشاهده)

چکیده

مقدمه: اختلال نقص توجه و بیش فعالی  Attention Deficit Hyperactivity Disorder(ADHD) شایع ترین اختلال عصبی- رفتاری دوران کودکی است. یکی از مشکلات شایع این کودکان اختلالات خواب می­باشد که سبب افزایش شدت علائم بیماری، کاهش کیفیت زندگی، اختلال در تمرکز و افزایش مشکلات یادگیری کودک می­شود.

هدف: این مطالعه با هدف تعیین عوامل پیشگویی کننده مشکلات خواب کودکان سن مدرسه مبتلا به  اختلال نقص توجه و بیش فعالی  انجام شده است.

روش­کار: این پژوهش مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی است. جامعه پژوهش را کودکان سن مدرسه مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی مراجعه کننده به کلینیک فوق تخصصی روانپزشکی اطفال مرکز آموزشی درمانی شفا رشت تشکیل می دهند که با در نظر گرفتن معیارهای ورود، 56 کودک وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات سه پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، پرسشنامه عادات خواب کودکان با هشت حیطه و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس والدین بود. داده­های جمع­آوری شده با استفاده از شاخص­های آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و مدل رگرسیون خطی چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج: یافته ها نشان داد 4/55 درصد کودکان در حیطه تأخیر شروع خواب و 8/51 درصد در حیطه اضطراب زمان خواب مشکل داشتند. در نمره کلی خواب نیز، 4/30 درصد کودکان مشکل خواب داشتند. همچنین تحصیلات پدر(038/0p=) و رتبه تولد کودک(011/0p=) پیشگویی کننده مشکلات خواب کودکان بودند.

نتیجه­گیری: از بین عوامل مورد بررسی، تحصیلات پدر و رتبه تولد فرزند پیشگویی کننده مشکلات خواب کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی  بود که پیشنهاد می­شود در برنامه های پیشگیری از مشکلات خواب این کودکان در نظر گرفته شوند.

  |   |   متن کامل (HTML)  (595 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۱۲/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۲/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۱۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی جامع نگر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Holistic Nursing And Midwifery

Designed & Developed by : Yektaweb