دوره 26، شماره 1 - ( 1-1395 )                   جلد 26 شماره 1 صفحات 21-29 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alimohammadi N, Tabari R, Niknamy M, Kazemnejad Leili E. Evaluation of students' clinical skills: Agreement of self-assessment and clinical teacher assessment scores . J Holist Nurs Midwifery. 2016; 26 (1) :21-29
URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-622-fa.html
علیمحمدی ندا، تبری رسول، نیکنامی مریم، کاظم نژاد لیلی احسان. ارزشیابی مهارت‌های بالینی دانشجویان: توافق نمرات خودارزشیابی و ارزشیابی مدرس بالینی . پرستاری و مامایی جامع نگر. 1395; 26 (1) :21-29

URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-622-fa.html


استادیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، rasooltabari@gmail.com
چکیده:   (1914 مشاهده)

چکیده

مقدمه: اساسی­ترین بخش هر برنامه آموزشی و درسی ارزشیابی است، زیرا با انجام آن می­توان به کاستی­های برنامه پی برد و برای رفع آنها اقدام نمود. ارزشیابی عملکرد بالینی از چالش­های اساسی آموزش بالینی پرستاری است. امروزه خودارزشیابی به عنوان یکی از روش­های سودمند در کنار ارزشیابی دانشجو توسط استاد، در نظام آموزشی مطرح شده­ است.

هدف: این پژوهش با هدف تعیین ضریب توافق دو روش ارزشیابی خود و مدرس بالینی از مهارت­های بالینی دانشجویان پرستاری صورت گرفته است.

روش­کار: در این­ مطالعه­ مقطعی از نوع ­توصیفی- تحلیلی با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای سیستماتیک 79 دانشجوی پرستاری از ترم­های تحصیلی دو تا هشت انتخاب شدند و پس از اتمام کارآموزی توسط خود و مدرس بالینی­ مورد ارزشیابی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده­ها فرم­های ارزشیابی مورد استفاده در دانشکده پرستاری بود. از روش­های آمار توصیفی و استنباطی(آنالیز واریانس، همبستگی اسپیرمن، ضریب همبستگی درون گروهی) برای تحلیل­داده­ها استفاده شد.

نتایج: براساس نتایج حاصل از پژوهش، بین ارزشیابی خود و مدرس بالینی در فرم عمومی، اختصاصی و عمومی- اختصاصی اختلاف معناداری مشاهده نشد. همچنین بین  این دو روش ارزشیابی همبستگی و توافق بالایی مشاهده گردید.( ICC= 0/916، P=0/0001).

نتیجه­گیری: با توجه به­ وجود همبستگی معنادار بین نمرات دو روش مختلف ارزشیابی پیشنهاد می­شود که در جهت افزایش صحت نمره­ی ارزشیابی بالینی دانشجویان و افزایش میزان رضایت آنها از روش خودارزشیابی در کنار ارزشیابی مدرس بالینی استفاده شود. شاید این شیوه بتواند در جهت ارتقاء روش­های ارزشیابی بالینی گام بردارد

  |   |   متن کامل (HTML)  (412 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۱۲/۵ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۲/۵ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی جامع نگر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Holistic Nursing And Midwifery

Designed & Developed by : Yektaweb