دوره 25، شماره 3 - ( 6-1394 )                   جلد 25 شماره 3 صفحات 1-8 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Babaei M, Fadakar Soghe R, Sheikhol-Eslami F, Kazemnejad Leili E. Survey self esteem and its relevant factors among high school students. J Holist Nurs Midwifery. 2015; 25 (3) :1-8
URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-521-fa.html
بابایی مریم، فداکار سوقه ریحانه، شیخ الاسلامی فرزانه، کاظم نژاد احسان. بررسی میزان عزت نفس و عوامل مرتبط با آن در دانش آموزان دبیرستانهای شهر رشت . پرستاری و مامایی جامع نگر. 1394; 25 (3) :1-8

URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-521-fa.html


مربی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، Fadakar83@yahoo.com
چکیده:   (2308 مشاهده)

چکیده مقدمه: عزت نفس یکی از نیازهای حیاتی بشر است و اغلب متخصصان آن را به عنوان عامل اصلی سازگاری اجتماعی – عاطفی در نظر می گیرند. کاهش عزت نفس در دانش آموزان سبب افت تحصیلی، احساس تنهایی، سوء استفاده از مواد، دوری از واقعیت و رفتارهای خود تخریبی می شود. هدف: این تحقیق با هدف تعیین میزان عزت نفس و عوامل مرتبط با آن در دانش آموزان دبیرستانهای شهر رشت انجام شده است. روش کار: در این بررسی مقطعی از نوع توصیفی – تحلیلی تعداد 419 نفر از دانش آموزان دبیرستانی شهر رشت به روش تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. روش جمع آوری داده ها پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش بود. بخش اول شامل پرسشنامه استاندارد بررسی عزت نفس کوپر اسمیت (Cooper Smith Self-steem Inventory ) بود که 4 حیطه (عمومی، تحصیلی، خانوادگی و اجتماعی) را مورد بررسی قرار می داد و بخش دوم شامل پرسشنامه محقق ساخته عوامل مرتبط با عزت نفس نوجوانان شامل دو قسمت عوامل فردی و خانوادگی (سن ، جنس، قد، وزن، رتبه تولد، پایه تحصیلی، رشته تحصیلی، معدل سال قبل، انجام فرایض دینی، ابتلا به بیماری جسمی وروحی، وجود مشکلات ظاهری آشکار، تعداد افراد خانواده، تحصیلات، شغل و سن پدر و مادر، متوسط در آمد ماهانه خانواده و محل و شرایط زندگی) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی و آزمونهای کروسکال والیس و من ویتنی یو استفاده گردید. نتایج: نتایج پژوهش نشان دهنده آن بود که فقط 8/37 درصد از واحد های مورد پژوهش دارای عزت نفس مطلوب بودند. همچنین بین عزت نفس و جنس( 04/0p<)، مقید بودن به فرایض دینی (0001/0p=) و میزان در آمد ماهیانه خانواده (006/0p<) ارتباط آماری معنی داری وجود دارد. نتیجه گیری: با توجه به آن که اکثریت واحد ها فاقد عزت نفس مطلوب بودند، توجه بیشتر مربیان و والدین به رشد عزت نفس نوجوانان ضروری به نظر می رسد.

واژه‌های کلیدی: خودپندار، دانش آموزان، نوجوان
  |   |   متن کامل (HTML)  (587 مشاهده)  
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۶/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۴/۶/۲۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی جامع نگر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Holistic Nursing And Midwifery

Designed & Developed by : Yektaweb