Volume 25, Issue 2 (6-2015)                   JHNM 2015, 25(2): 49-56 | Back to browse issues page

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shafipour S Z, Sheikhi A, Mirzaei M, KazemnezhadLeili E. Parenting styles and its relation with children behavioral problems. JHNM 2015; 25 (2) :49-56
URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-459-en.html
1- School of Nursing and Midwifery, Guilan University of Medical Sciences
2- School of Nursing and Midwifery, Hormozgan University of Medical Sciences , Alish4534@gmail.com
Full-Text [PDF 189 kb]   (14736 Downloads)     |   Abstract (HTML)  (9654 Views)
Full-Text:   (6621 Views)

Parenting styles and its relation with children behavioral problems

استاد راهنما: سرکار خانم سیده زهرا شفیع پورBy: Shafipour S Z 1, Sheikhi A 2*, Mirzaei M1, KazemnezhadLeili E3

1) Department of Nursing (Pediatrics), Instructor, School of Nursing and Midwifery, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran

2) Department of Nursing (Pediatrics), Instructor, School of Nursing and Midwifery, Hormozgan University of Medical Sciences, Bandarabbas, Iran

3) Bio- Statistics, Assistant professor, Social Determinants of Health Research Center (SDHRC), School of Nursing and Midwifery, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran

Received: 2013/04/06

Accepted: 2013/07/31

Abstract

چمقدمه : نحوه ارتباط والدین با فرزندان با سبک فرزندپروری آنان ارتباط دارد.سبکهای فرزندپروری نقش مهمی در شکل گیری شخصیت بهنجار و نابهنجار در کودکان داشته و در صورت بکار گیری سبکهای ناکارآمد در تربیت کودکان می تواند منجر به پیامدهای منفی متعددی از جمله مشکلات رفتاری در آنان گردد.Introduction: Misbehavior and over-activity are the most problems among children. However, how to communicate with children is important and may relate to their parenting style. Parenting styles play an important role in the formation of abnormality and normal personality behavior in children. The use of adaptive styles in children can lead to many negative consequences, including behavioral problems.

Objective: The aim of this study was to investigate the relationship between parenting styles and children misbehavior (internalizing and externalizing).   6 تا12 س اله در مدارس ابتدایی شهر رشت بود .مواد و روش ها :

هدف : هدف این پژوهش بررسی سبکهای فرزندپروری و ارتباط آن با مشکلات رفتاری کودکان(براساس طبقه بندی درونی و برMethods: این مطالعه توصیفی مقطعی بر روی 741 دانش آموز 6 تا 12 ساله پایه اول تا پنجم ابتدایی مدارس دولتی و غیر دولتی ناحیه یک و دو شهر رشت در سال 1390 انجام شد که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند.برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه سبکهای فرزندپروری بامریند و فرم گزارش معلم استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزارThis cross-sectional descriptive study performed with randomly selection on 741 student aged 6 to 12 first grade to fifth grade public and private schools of 1th and 2th region  in the city of Rasht in 2012. The information collected tool was Baum rind parenting style questionnaire and teacher reports. The data was analyzed using descriptive and Pearson correlation and multiple linear regression method stepwise stepwise.تجزیه وتحلیل شد .

Rیافته ها: نتایج نشان داد که سبک فرزندپروری مقتدرانه هم با نمره کل مشکلات رفتاری درونی سازی (003/RResults: The results showed that parents of subjects with authoritative parenting style were the most (96/5%) with a mean of (SD) 41/26 ± 8/29. Also, 12/1% of children have externalizing misbehavior and 8/9% of them have internalizing problems. Results indicated that authoritative style had negative significant relationship between internalized behavior problems score (P<p<0.003،109/- ) و هم با نمره کل مشکلات برونی سازی (020وو,) and externalizing problems score (p<0.020، 086/-). رابطه منفی معنادار وجود داشت و سبک فرزندپروری سهل گیرانه نیز با نمره کل مشکلات رفتاری درونی سازی (006/ There was a significant positive relationship between permissive style and internalized behavior problems score (p<0.006، 101/).) رابطه مثبت معنادار و سبک فرزندپروری مستبدانه تنها با خرده مقیاس رفتار قانون شکنی رابطه مثبت معنادار وجود داشت.براساس نتایج تحلیل رگرسیون سبک مقتدرانه پیش بینی کننده منفی برای هردو طبقه مشکلات رفتاری درونی و برونی سازی بود و سبک سهل گیرانه پیش بینی کننده مشکلات رفتاری درونی سا زی و سبک مستبدا نه تنها پیش بینی کننده خرده مقیاس رفتارقانون شکنی بود. The results of regression analysis showed that authoritative style is a negative significant predictor with all internalizing and externalizing behavior problems and permissive style is a positive significant predictor of all internalizing behavior problems.

Conclusions: یافته های این پژوهش همسو با بیشتر مطالعات انجام شده ق بلی بود . فرزندپروری مقتدرانه که با ترکیبی از کنترل به همراه حمایت عاطفی بالا ، سطوح مناسبی از استقلال و ارتباط دوسویه کودک و والد مشخص میگردد نقش مهمی در پیشگیری از مشکلات رفتاری در کودکان دارد ، همچنین سبک سهل گیرانه که با نظارت کم و بی تفاوتی والدین نسبت به رفتار کودک مشخص میگردد می تواند منجر به بروز مشکلات رفتاری در کودکان گردد.Authoritative parenting, with associations of control under high passionate support,  creates independence and conjoint relationship between child and parents, which could characterize an important role in prevention of problems behavioral disorders of children. Also permissive style with little supervision and parental unresponsiveness towards the child's behavior could also lead to behavioral problems in children.

Keywords: Child Behavior Disorders, Parenting, Parents

*Corresponding Author: Ali Sheikhi, Bandarabbas, School of Nursing and Midwifery

  Email: Alish4534@gmail.com    

Article Type : Research | Subject: Special
Received: 2015/06/15 | Accepted: 2015/06/15 | Published: 2015/06/15

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.