دوره 25، شماره 2 - ( 3-1394 )                   جلد 25 شماره 2 صفحات 24-32 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maghsoudi S, Rahimi M, Emami Sigaroodi A, KazemNezhadLeily E. Identity styles and academic status of Guilan University of Medical Sciences. J Holist Nurs Midwifery. 2015; 25 (2) :24-32
URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-456-fa.html
مقصودی شاهرخ، رحیمی محسنی مائده، امامی سیگارودی عبدالحسین، کاظم نژاد لیلی احسان. ارتباط سبک هویت و وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان . مجله پرستاری و مامایی جامع نگر. 1394; 25 (2) :24-32

URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-456-fa.html


دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان
چکیده:   (2066 مشاهده)

مقدمه: توجه به وضعیت تحصیلی در راس برنامه های توسعه آموزشی یک کشور قرار دارد. هدف موسسات آموزشی، افزایش موفقیت تحصیلی است که یک شاخص واقعی برای اهداف آموزشی می باشد. بررسی مداوم و مستمر وضعیت تحصیلی دانشجویان در طول تحصیل و بررسی مولفه های شناختی و اجتماعی موثر بر آن، از جمله هویت، یکی از ارکان ضروری و اجتناب ناپذیر بهبود کیفیت آموزشی در دانشگاه ها می باشد. هدف: هدف از این پژوهش تعیین ارتباط بین سبک هویت و وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان بود. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است که بر روی 371 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1391 انجام گردید. نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی از نوع طبقه ای انتخاب شدند. پرسشنامه مورد استفاده از دو بخش مشخصات دموگرافیک و پرسش نامه استاندارد سبک هویت تشکیل شده بود. به منظور بررسی وضعیت تحصیلی از میانگین معدل کل دانشجویان استفاده گردید. داده ها با استفاده از شاخص های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی ( اسپیرمن و من ویتنی و کروسکال والیس) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: یافته های این تحقیق نشان داد اکثریت (3/69%) واحد ها داری سبک هویت اطلاعاتی، 2/27 درصد دارای سبک هنجاری و 5/3 درصد واحد ها دارای سبک هویت سردرگم- اجتنابی بودند. آزمون اسپیرمن نشان داد که بین سبک هویت هنجاری(03/0 >P وr=0/11 ) و بعد تعهد (001/0 >P و 55/0 r= (و معدل کل دانشجویان ارتباط آماری معنی دار می باشد. نتیجه گیری: بین سبک هویت هنجاری و تعهد با وضعیت تحصیلی ارتباط آماری وجود دارد. بدین ترتیب به نظر می رسد جهت دست یافتن به پیشرفت های تحصیلی توجه به سبک های هویت دانشجویانی که پیشرفت های یک کشور را رقم می زنند ضروری باشد.

واژه‌های کلیدی: هویت، آموزش، دانشجو
  |   |   متن کامل (HTML)  (444 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۳/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۴/۳/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۴/۳/۲۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی جامع نگر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Holistic Nursing And Midwifery

Designed & Developed by : Yektaweb