دوره 25، شماره 1 - ( 1-1394 )                   جلد 25 شماره 1 صفحات 35-44 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kouchakzadeh Talami S, Namazi A, Zarkesh M. Symptoms Related to Attention Deficit Hyperactivity Disorder among Preschool Children based on parents report . J Holist Nurs Midwifery. 2015; 25 (1) :35-44
URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-403-fa.html
کوچک زاده طالمی سبحانه، نمازی آسیه، زرکش مرجانه. علائم اختلال کم توجهی و بیش فعالی در کودکان زیر سن مدرسه بر اساس گزارش دهی والدین. مجله پرستاری و مامایی جامع نگر. 1394; 25 (1) :35-44

URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-403-fa.html


، Skouchakzadeh@gmail.com
چکیده:   (2641 مشاهده)

چکیده

مقدمه: اختلال بیش فعالی همراه با کم توجهی از شایعترین اختلالات روانپزشکی کودکان است. نشانه ها از دوران پیش دبستانی شروع شده و در صورت درمان نامناسب منجر به عوارض جدی می گردد.

هدف: این تحقیق با هدف تعیین علائم اختلال کم توجهی و بیش فعالی در کودکان زیر سن مدرسه و فراوانی آن بر اساس گزارش دهی والدین و نیز عوامل مرتبط با آن می پردازد.

روش کار: در این مطالعه مقطعی 300 کودک 6-3 ساله مراجعه کننده به کلینیک کودکان در بیمارستان 17 شهریور رشت، در طی 8 ماه به روش در دسترس انتخاب شدند. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه پاولوری(Pavuluri) انجام شد که شامل دو بخش بود که در بخش اول اطلاعات دموگرافیک بیمار و خانواده و در بخش دوم علائم کودک قرار داشت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، از شاخص های آمار توصیفی و آزمونهای آماری تحلیلی شامل مجذور کای و تی مستقل استفاده شد.

نتایج: توزیع سنی نمونه های مورد بررسی 6-3 سال بود که بیشترین آن(3/60%)، کودکان 5 ساله بودند. بیشترین نمونه ها(3/58%) پسر بودند. فراوانی اختلال کم توجهی و بیش فعالی3/67 درصد بود. بیشترین علامت گزارش شده توسط والدین، دو علامت (سر و صدای زیاد در هنگام بازی کردن و پریدن وسط حرف دیگران و دخالت در بازی کودکان دیگر بود. یافته های آماری بین متغیرهای سن(004/0=p) و سطح تحصیلات پدر(001/0=p)، رتبه تولد(001/0=p)، جنسیت(001/0=p) و میزان درآمد خانواده(005/0=p) با اختلال کم توجهی و بیش فعالی ارتباط آماری معنی دار نشان داد.

نتیجه گیری: با توجه به فراوانی بالای علائم اختلال کم توجهی و بیش فعالی در کودکان مورد بررسی، ارزیابی دقیق علائم، آگاه سازی والدین و اولیای مدرسه در این خصوص پیشنهاد می گردد.

  |   |   متن کامل (HTML)  (539 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۱۲/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۲/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۲/۱۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی جامع نگر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Holistic Nursing And Midwifery

Designed & Developed by : Yektaweb