دوره 25، شماره 1 - ( 1-1394 )                   جلد 25 شماره 1 صفحات 26-34 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asgari F, Khoshnazar T, Sedighi A. Comparison of efficiency management training using lecturing and small group teaching on learning rate of Nursing and Midwifery student’s. J Holist Nurs Midwifery. 2015; 25 (1) :26-34
URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-402-fa.html
عسگری فریبا، خوش نظر طاهره السادات، صدیقی آسیه. مقایسه تأثیر آموزش درس اصول مدیریت به دو روش سخنرانی و بحث درگروه‌های کوچک بر میزان یادگیری دانشجویان پرستاری و مامایی. پرستاری و مامایی جامع نگر. 1394; 25 (1) :26-34

URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-402-fa.html


، Nh.khoshnazar@gmail.com
چکیده:   (2670 مشاهده)

چکیده

مقدمه: تدریس اصول مدیریت، یک فرآیند بسیار مهم در پرستاری و مامایی ست، چرا که توانمند سازی دانشجویان در این زمینه می تواند موجب ارتقای کیفیت سیستم بهداشتی–درمانی گردد. لذا انتخاب یک روش مناسب آموزش از اهمیت زیادی برخوردار است. روشی که بتواند فرآیند یادگیری را تسهیل نماید و موجب افزایش تفکر انتقادی در فراگیران گردد.

هدف: این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش درس اصول مدیریت به دو روش سخنرانی و بحث در گروه‌های کوچک بر میزان ‏یادگیری دانشجویان کارشناسی پیوسته و ناپیوسته پرستاری و مامایی طراحی و اجرا گردید.

روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی، کلیه دانشجویان ترم سوم کارشناسی ناپیوسته و ترم ششم کارشناسی پیوسته پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی گیلان که در طی دو نیمسال تحصیلی متوالی واحد اصول مدیریت را اخذ نموده بودند، به روش سرشماری بررسی شدند (93 نفر). طی هشت جلسه مباحث تئوری به دو شیوه سخنرانی (4 جلسه) و بحث گروهی در گروه‌های کوچک (4 جلسه) ارائه گردید. نتایج نمرات آزمون ها در دو شیوه تدریس مقایسه گردید. داده ها با استفاده از آمار توصیفی (توزیع فراوانی و میانگین) و آمار استنباطی (تی زوج و تی مستقل) مورد ارزیابی قرارگرفت.

نتایج: یافته های مطالعه نشان داد که میانگین امتیاز آزمون ها بطور معناداری در زمان تدریس به روش بحث گروهی بیشتر از میانگین امتیاز به روش تدریس سخنرانی بود (001/0>p). در روش بحث گروهی میانگین نمرات دانشجویان کارشناسی پیوسته پرستاری 48/0±31/8، دانشجویان کارشناسی ناپیوسته پرستاری 69/0±87/7، دانشجویان کارشناسی پیوسته مامایی 71/0±71/7 و دانشجویان کارشناسی ناپیوسته مامایی 73/0±72/7 بوده است.

نتیجه گیری: با توجه به بالاتر بودن میانگین نمرات دانشجویان در جلساتی که با روش بحث گروهی اداره می شد به نظر می‌رسد آموزش درس مدیریت به روش بحث گروهی بتواند تأثیر بیشتری بر یادگیری دانشجویان پرستاری و مامایی داشته باشد.

واژه‌های کلیدی: روشهای تدریس، سخنرانی، دانشجویان
  |   |   متن کامل (HTML)  (320 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۱۲/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۲/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۲/۱۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی جامع نگر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Holistic Nursing And Midwifery

Designed & Developed by : Yektaweb