دوره 24، شماره 4 - ( 10-1393 )                   جلد 24 شماره 4 صفحات 62-68 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Niknami M, Dehghani F, Bouraki S, Kazem Nejad Leili E, Soleimani R. Strategies among Students of Guilan University of Medical Sciences. J Holist Nurs Midwifery. 2015; 24 (4) :62-68
URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-367-fa.html
نیکنامی مریم، دهقانی فاطمه، بوراکی شهناز، کاظم نژاد لیلی احسان، سلیمانی ربابه. سبک های مقابله با استرس در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان. پرستاری و مامایی جامع نگر. 1393; 24 (4) :62-68

URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-367-fa.html


، Fd_1366@yahoo.com
چکیده:   (2294 مشاهده)

چکیده

مقدمه: استرس واقعیتی غیر قابل انکار در زندگی بشر است و بعنوان یکی از مهم ترین عوامل پیدایش بیماری ها شناخته می شود بنابراین، نحوه پاسخ یا واکنش به آن که می تواند در سازگاری فرد نقش بسزایی داشته باشد، مسئله بسیار مهمی است.

هدف : این مطالعه با هدف تعیین سبک های مقابله با استرس در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شده است .

روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی مقطعی بوده که در میان 487 نفر از دانشجویان علوم پزشکی گیلان با روش نمونه گیری طبقه بندی تصادفی انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای دو قسمتی شامل اطلاعات فردی اجتماعی و پرسشنامه سبک مقابله با استرس لازاروس (WOCQ)] [Way of Coping Questionnair می باشد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و آزمون مجذور کای دو انجام شد.

نتایج: یافته ها نشان داد که 9/71 درصد واحدهای پژوهش مؤنث و 9/27 درصد آنها مذکر بوده و اکثریت آنها در رشته پرستاری(9/25%) و مقطع کارشناسی(4/61%) در حال تحصیل می باشند. سبک مقابله ای مسئله مدار، سبک مقابله ای غالب در دانشجویان بود. همچنین بین راهبرد مقابله ای و جنس (005/0=p) و سابقه مشروطی (005/0=p) رابطه معنادار آماری مشاهده شد .

نتیجه گیری: یافته اصلی این تحقیق موید آن است که اکثریت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان از سبک مسئله مدار در مواجهه با موقعیت های استرس زا استفاده می کنند. با توجه به اینکه سلامت دانشجویان علوم پزشکی به جهت کار در محیط بالین و نقش عمده آنان در مواجهه با بیماران از اهمیت زیادی برخوردار است، برنامه ریزی درجهت آموزش شیوه های مقابله مناسب و ترغیب همه دانشجویان جهت استفاده از شیوه مناسب مواجهه با موقعیت های استرس زا سودمند می باشد.

  |   |   متن کامل (HTML)  (392 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۹/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۳/۹/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۳/۹/۱۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی جامع نگر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Holistic Nursing And Midwifery

Designed & Developed by : Yektaweb