دوره 20، شماره 2 - ( 7-1389 )                   جلد 20 شماره 2 صفحات 47-52 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

vahdat S, hesam S, mehrabiyan F. Effective factors on patient discharge with own agreement. J Holist Nurs Midwifery. 2010; 20 (2) :47-52
URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-311-fa.html
وحدت شقایق، حسام سمیه، محرابیان فردین. عوامل مؤثر در ترخیص بیماران با رضایت شخصی در مرکز آموزشی درمانی شهید رجایی قزوین. مجله پرستاری و مامایی جامع نگر. 1389; 20 (2) :47-52

URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-311-fa.html


، sha-vahdat@ yahoo. Com
چکیده:   (2763 مشاهده)

مقدمه: از آنجا که بیمارستان مسئول تامین سلامت بیماران مراجعه کننده به آن می باشد وکیفیت خدمات بیمارستانی براساس نیازها و رضایت بیماران ارزیابی می شود، ارزشیابی براساس نظر بیماران و رضایت آنها از خدمات ارائه شده به دلیل رقابتهای درمانی بیمارستانها و پذیرش بیشتر بیمار در سالهای اخیر رونق بیشتری یافته است. می توان گفت که یکی از معضلاتی که در پی نارضایتی بیماران ایجاد می شود، ترخیص بیمار با رضایت شخصی است، که در نهایت موجب رکود کارها و وضعیت نامناسب مالی مراکز شده و صدمات جبران ناپذیری به بیمارستانها وارد می سازد.

هدف: هدف این مطالعه تعیین عوامل موثر در ترخیص بیماران با رضایت شخصی می باشد.

روش کار: پژوهش حاضر به روش مقطعی در پاییز سال 1388 به منظور بررسی علل ترخیص بیماران با رضایت شخصی در بیمارستان شهید رجایی قزوین انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل همه بیمارانی(330 نفر) بود که در طول دوره پژوهش بیمارستان را با میل شخصی ترک کردند. جمع آوری داده ها براساس چک لیست بوده و برای تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSSو روش های آمار توصیفی استفاده گردید.

نتایج: از بین کلیه بخشهای بیمارستان، بخش تحت نظر با 3/59 درصد و بخش اورژانس با 3/23 درصد بیشترین آمار ترخیص با رضایت شخصی را داشته اند. 12 درصد از بیماران اظهار می کردند که بهبودی نسبی و کاملی در هنگام دادن رضایت برای ترخیص بدست آورده اند. زمان ترخیص اکثریت بیماران ترخیص شده با میل شخصی(76%) عصر و شب بوده است و6/38 درصد بیماران بیشترین نارسایی در رسیدگی به بیماران را مربوط به شیفت شب می دانستند. مهمترین دلیل ترخیص با رضایت شخصی بیماران به ترتیب اولویت، عبارتند از: نارضایتی از خدمات پزشکی 33 درصد، پیشنهاد پزشکان5/27 درصد و نارضایتی از امکانات و تجهیزات 7/12 درصد.

نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده، می توان گفت که ارتقاء سطح کیفیت خدمات پزشکی و امکانات درمانی می تواند محیطی خوشایند را برای بیماران فراهم نموده و درنهایت باعث افزایش رضایت بیماران و درنتیجه کاهش میزان ترخیص با میل شخصی گردد.

  |   |   متن کامل (HTML)  (378 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۶/۲ | پذیرش: ۱۳۹۳/۶/۲ | انتشار: ۱۳۹۳/۶/۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی جامع نگر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Holistic Nursing And Midwifery

Designed & Developed by : Yektaweb