دوره 20، شماره 1 - ( 1-1389 )                   جلد 20 شماره 1 صفحات 16-21 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirhaghjou S N, Shasti S, Reza Masouleh S, Emami Sigarodi A, Atrkar Roshan Z. Study the Life Skills of 11-19 year old Children affected by Thalassemia referring to Educational and Remedial Centers in Rasht city from their Mothers’ Point of View 2009-2010. J Holist Nurs Midwifery. 2010; 20 (1) :16-21
URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-298-fa.html
میرحق جو نوشاز، شصتی سمیرا، رضاماسوله شادمان، امامی سیگارودی عبدالحسین، عطرکار روشن زهرا. بررسی مهارتهای زندگی کودکان مبتلا به تالاسمی 19-11 ساله مراجعه کننده به مراکز آموزشی و درمانی شهر رشت از دیدگاه مادران آنها در سال 88-87. پرستاری و مامایی جامع نگر. 1389; 20 (1) :16-21

URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-298-fa.html


، n.haghjou@yahoo.com
چکیده:   (1607 مشاهده)

مقدمه: کودکان مبتلا به بیماریهای مزمن از جمله تالاسمی نسبت به افراد سالم از مشکلات روانی و اجتماعی شدیدتری برخوردارند. سازگار شدن با این شرایط مستلزم آگاهی از نحوه کنار آمدن با مشکلات است. کسب مهارت زندگی در کنار کسب علم و دانش و تغییر متناسب نگرشها، ارزشها و تقویت رفتارهای مناسب به رفتارهای سالم می انجامد که خود، مشکلات و موانع سلامتی را کاهش می دهد و در نتیجه بهداشت روانی را ارتقاء می بخشد.

 هدف: این پژوهش با هدف تعیین مهارتهای زندگی کودکان مبتلا به تالاسمی ماژور 19-11 ساله مراجعه کننده به مراکز آموزشی ودرمانی شهررشت از دیدگاه مادران آنها در سال88 -1387 انجام شد.

روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی – مقطعی است که در آن 150 نفر از مادران کودکان مبتلا به تالاسمی مراجعه کننده به مراکز آموزشی و درمانی شهر رشت شرکت داشتند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته می باشد که مشتمل بر دو بخش اطلاعات دموگرافیک و مهارت زندگی می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمارتوصیفی و استنباطی استفاده شد.

نتایج: نتایج حاصله بیانگر آن بود که از دیدگاه مادران مهارت شناختی، اجتماعی و عاطفی اکثریت کودکان در حد متوسط تا خوب بود و از بین سه حیطه مهارت زندگی، کودکان واحدهای مورد پژوهش در مهارت شناختی از کمترین و در مهارت اجتماعی از بیشترین مهارت برخوردار بودند.

نتیجه گیری : نتایج نشان داد که 68 درصد از کودکان واحدهای مورد پژوهش از دیدگاه مادران آنها از مهارت مطلوبی برخوردار بودند

  |   |   متن کامل (HTML)  (237 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۶/۲ | پذیرش: ۱۳۹۳/۶/۲ | انتشار: ۱۳۹۳/۶/۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی جامع نگر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Holistic Nursing And Midwifery

Designed & Developed by : Yektaweb