دوره 19، شماره 2 - ( 7-1388 )                   جلد 19 شماره 2 صفحات 28-32 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


، mardanimarjan@gmail.com
چکیده:   (1730 مشاهده)

مقدمه: خطاهای کاری از موارد غیر قابل اجتناب در کلیه‎ ‎حرف از جمله حرفه های بهداشتی و درمانی می باشد و کنترل خطاهای کاری در ‏پرستاری از اهمیت به سزایی برخوردار است.‏

هدف: هدف این مطالعه تعیین موانع گزارش خطاهای کاری کارکنان پرستاری از دیدگاه آنها می باشد.

‏ روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی، مقطعی می باشد. 92 نفر از کارکنان پرستاری شاغل در بیمارستان فاطمه الزهرا (س) نجف آباد اصفهان ‏به روش سرشماری در سال 1387 در این تحقیق شرکت نمودند. داده ها از طریق پرسشنامه ای پژوهشگر ساخته و روا و پایا شده، به صورت خود ‏ایفا جمع آوری شد و با استفاده از آمار توصیفی و به کمک نرم افزار آماریSPSS‏ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. ‏

 نتایج: 6/95 درصد از پرسنل پرستاری اظهار داشتند که گزارش خطاهای کاری ضرورت دارد. در این میان موانع گزارش خطاهای کاری از دیدگاه ‏آنان در حیطه مربوط به کارکنان پرستاری دارای میانگین نمره 31/0±13/4 و در حیطه مدیریت پرستاری با میانگین نمره 66/0±65/3 اعلام شد. ‏همچنین بیشترین میانگین نمره در حیطه مربوط به کارکنان، وجود مسایل قانونی در زمینه خطا(64/4) و در حیطه مدیریت، نامتناسب بودن ‏واکنش مدیران پرستاری با شدت اشتباه (27/4) بوده است.‏

نتیجه گیری: با توجه به اینکه از بین بردن خطاهای کاری صد درصد امکان پذیر نمی باشد، تلاش برای کنترل آنها با تکیه بر رویکرد سیستمی ‏برای بررسی و رفع موانع موجود پیشنهاد می گردد.‏ ‏

  |   |   متن کامل (HTML)  (363 مشاهده)  
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۶/۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۶/۱ | انتشار: ۱۳۹۳/۶/۱