دوره 18، شماره 1 - ( 1-1387 )                   جلد 18 شماره 1 صفحات 22-30 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

reza masouleh S, zare A, chehrzad M, atr kar ruoshan Z. Comparing two methods of evaluation, objective structured practical ‎examination and traditional examination, on the satisfaction of students in Shahid ‎Beheshti faculty of nursing and midwifery. J Holist Nurs Midwifery. 2008; 18 (1) :22-30
URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-265-fa.html
رضا ماسوله شادمان، زارع اعظم، چهرزاد مینو میترا، عطرکار روشن زهرا. مقایسه تاثیر دو روش ارزشیابی به روش عملی با ساختار عینی و روش سنتی بر ‏میزان رضایت دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت ‏. مجله پرستاری و مامایی جامع نگر. 1387; 18 (1) :22-30

URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-265-fa.html


، Masouleh@gums.ac.ir
چکیده:   (1759 مشاهده)

مقدمه: آموزش پرستاری از دروس تئوری همراه با تمرینات عملی تشکیل شده است. آموزش‎ ‎عملی برای دانشجویان فرصتی را فراهم می ‏کند تا دانش نظری خود را به مهارتهای روانی و حرکتی تبدیل کنند. بیش از 50 درصد آموزش های پرستاری و مامایی در مقطع ‏کارشناسی‎ ‎وکاردانی صرف فعالیتهای آموزش عملی می شود لذا ارزشیابی یکی از موضوعات مهم‎ ‎درآموزش پرستاری بشمار می رود. از ‏طریق ارزشیابی می توان به نقاط قوت وکاستی های‎ ‎برنامه های آموزشی پی برد و راهکار های مناسبی را در جهت ارتقاء سیستم ‏آموزشی ارائه‎ ‎نمود.‏‎ ‎

هدف : هدف این پژوهش مقایسه تاثیر دو روش ارزشیابی به روش عملی با ساختار عینی‎ ‎و روش سنتی بر میزان رضایت دانشجویان ‏دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت در‎ ‎سال 1385 می باشد‎. ‎

روش کار: پژوهش حاضراز نوع مداخله ای است. واحدهای مورد پژوهش شامل 67 نفر از دانشجویان ترم اول کارشناسی پیوسته ‏پرستاری،کارشناسی پیوسته مامایی و کاردانی اتاق‎ ‎عمل دانشکده پرستاری ومامایی شهید بهشتی رشت بودند که به روش ‏سرشماری نمونه گیری و‎ ‎به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند . 34 نفر از واحدهای مورد پژوهش در گروه ارزشیابی به روش سنتی‎ ‎و33 نفر در گروه ارزشیابی به روش عملی باساختار عینی قرار گرفتند. به منظور سنجش‎ ‎میزان رضایت آنها از ارزشیابی از پرسشنامه ای ‏‏16 گزینه ای که براساس ابزار لیکرت تنظیم‎ ‎شده بود، استفاده گردید‎ .‎تجزیه وتحلیل داده ها به کمک نرم افزار‎ SPSS ‎و با استفاده از ‏تست آماری کای دو‎ ‎انجام شد‎ .‎ ‏

 نتایج: بیشترین میزان رضایت دانشجویان گروه سنتی مربوط به عبارت " این روش‎ ‎اضطراب و استرس را کاهش می دهد" و در گروه ‏ارزشیابی عملی با ساختار عینی مربوط به‎ ‎عبارت "در این روش شانس دخالت ندارد " می باشد. به طورکلی 6/60 درصد از دانشجویان‎ ‎از ‏روش ارزشیابی عملی با ساختار عینی و 7/14 درصد دانشجویان از روش سنتی راضی بودند(005/0‏p<‎‏).‏

نتیجه گیری : ارزشیابی به روش عملی با ساختار عینی بیش از روش سنتی سبب رضایت دانشجویان می شود.‏

  |   |   متن کامل (HTML)  (240 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۵/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۳/۵/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۳/۵/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی جامع نگر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Holistic Nursing And Midwifery

Designed & Developed by : Yektaweb