دوره 23، شماره 2 - ( 7-1392 )                   جلد 23 شماره 2 صفحات 16-26 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pourghane P. Nursing students’ experiences of clinical teaching: A qualitative study. J Holist Nurs Midwifery. 2013; 23 (2) :16-26
URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-24-fa.html
پورقانع پرند. تجارب دانشجویان پرستاری از آموزش بالینی: یک مطالعه کیفی. مجله پرستاری و مامایی جامع نگر. 1392; 23 (2) :16-26

URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-24-fa.html


چکیده:   (5659 مشاهده)

مقدمه: آموزش بالینی بخش مهمی از آموزش پرستاری است که نقش کلیدی دریادگیری دانشجویان پرستاری دارد. انتظار می رود، محیط بالینی قادر به فراهم آوردن فرصتهایی با هدف کسب تجارب مفید جهت دانشجویان باشد. ارزیابی فرایند یادگیری بالینی بنا به تجارب دانشجویان می تواند در شناخت موارد مهم در یادگیری بالینی دانشجویان مفید واقع گردد. هدف: هدف مطالعه، درک تجارب دانشجویان پرستاری از آموزش بالینی در بیمارستانهای استان گیلان می باشد. روش کار: این مطالعه، یک تحقیق کیفی(آنالیز محتوی)می باشد و جامعه پژوهش را 19 دانشجوی پرستاری ترم هشتم(1387) دانشگاه علوم پزشکی گیلان تشکیل می دهند. جهت انتخاب نمونه ها، از نمونه گیری مبتنی بر هدف استفاده گردید. داده ها به شیوه مصاحبه و بر اساس تجارب واقعی دانشجویان از یادگیری در محیط بالین با پاسخ به 6 سوال باز جمع آوری گردید. فرایند تحلیل داده ها با توجه به مراحل پشنهادی گرانهیم و لاندمن(2004) انجام شد و درنهایت، سه درون مایه اصلی به دست آمد. نتایج: نتیجه آنالیز داده ها، استخراج سه طبقه اصلی و نه زیر طبقه بود: موضوعات حرفه ای(ارتباط نامطلوب/ ناهماهنگی بالینی/ محدودیتهای بالینی/ ترس،همراه همیشگی)، یادگیری بالینی( یادگیری کارآمد/ یادگیری نامطلوب) و هدف/انــــگیزه( ارتقا آگاهی/ کسب مهارت/ خدمت به هم نوع). نتیجه گیری: نتایج براساس تجارب دانشجویان، بیانگر وجود برخی فاکتورهای موثر جهت کسب تجارب مثبت، نظیر به کارگیری آموخته های تئوری در عمل و ارتقا تدریجی اعتماد به نفس و یا کسب تجارب منفی، نظیر نا کارآمدی مربی بالینی و ترس در محیط بالین بود. از آنجا که هدف اصلی از تربیت دانشجویان پرستاری، کسب تجارب مثبت در محیط بالین جهت ارائه خدمات با کیفیت مطلوب درجامعه می باشد، بنابر این می توان با به کارگیری مربیان با تجربه، فراهم آوردن محیط مناسب یادگیری جهت به مرحله عمل در آوردن آموخته های تئوری دانشجویان در عمل، وحمایت دانشجویان، محیط یادگیری مطلوبی را با هدف کسب تجارب مثبت توسط دانشجویان مهیا ساخت.

  |   |   متن کامل (HTML)  (546 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۲/۸/۴ | پذیرش: ۱۳۹۲/۸/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۲/۸/۱۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی جامع نگر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Holistic Nursing And Midwifery

Designed & Developed by : Yektaweb