دوره 16، شماره 2 - ( 7-1385 )                   جلد 16 شماره 2 صفحات 28-33 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

reza masouleh S, moohamadi M E, mousavi S, torabi Y, asgari F. Comparative study on views of Nursing students and nursing staff views about the ‎role of nursing staff in clinical teaching of nursing students in teaching hospitals ‎of Guilan University of Medical Science. J Holist Nurs Midwifery. 2006; 16 (2) :28-33
URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-239-fa.html
رضا ماسوله شادمان، محمدی محمد اسحاق، موسوی ساقی، ترابی یاسر، عسگری فریبا. مقایسه دیدگاه دانشجویان و پرسنل پرستاری بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم ‏پزشکی گیلان در مورد نقش پرسنل پرستاری در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری. مجله پرستاری و مامایی جامع نگر. 1385; 16 (2) :28-33

URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-239-fa.html


، Masouleh @ gums.ac.ir ‎
چکیده:   (2105 مشاهده)

مقدمه: آموزش بالینی مهمترین بخش آموزش پرستاری محسوب می شود، به طوریکه از آن به عنوان قلب آموزش پرستاری یاد می ‏کنند. آموزش پرستاری تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد که از جمله این عوامل، پرسنل پرستاری بیمارستانهای آموزشی‎ ‎‏ می ‏باشد، لذا بررسی و مقایسه دیدگاه دانشجویان و پرسنل پرستاری بیمارستانهای آموزشی در مورد نقش پرسنل پرستاری درآموزش بالینی ‏دانشجویان پرستاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.‏

هدف: این مطالعه با هدف مقایسه دیدگاه دانشجویان پرستاری و پرسنل پرستاری در مورد نقش پرسنل پرستاری درآموزش بالینی ‏دانشجویان پرستاری انجام شده است.‏

روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی– مقایسه ای بوده و در آن 115 دانشجوی کارشناسی پرستاری و 190 پرستار دارای مدرک ‏کارشناسی، شرکت نموده و روش نمونه گیری سرشماری بوده است. ابزار این پژوهش، پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش‎ ‎بود. بخش اول ‏ابزارمربوط به اطلاعات دموگرافیک و بخش دوم( مشتمل بر24 عبارت) در برگیرنده ابعاد مختلف نقش پرسنل پرستاری در آموزش بالینی ‏دانشجویان پرستاری بود که بر اساس مقیاس لیکرت تنظیم شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی ‏‏( آزمون کای دو ) استفاده گردیده است.‏

نتایج: به طور کلی نتایج پژوهش موید این مطلب است که اکثر(3/98 % )دانشجویان پرستاری و اکثر(99 %)پرسنل پرستاری دیدگاه ‏موافق و کاملا موافق در مورد نقش پرسنل پرستاری درآموزش بالینی دانشجویان پرستاری دارند و این در حالی است که 7/1 درصد ‏دانشجویان پرستاری و 1 درصد پرسنل پرستاری دیدگاه مخالف در این مورد دارند و هیچ یک از آنان دیدگاه کاملا مخالف نداشتند. در ‏ضمن دیدگاه دو گروه دانشجویان پرستاری و پرسنل پرستاری از نظر میزان موافقت در مورد نقش پرسنل پرستاری در آموزش بالینی با ‏یکدیگر متفاوت بود( 000/0 = ‏P‏ ).‏

نتیجه گیری نهایی: از یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که دیدگاه پرسنل پرستاری در زمینه نقش خود در آموزش بالینی ‏دانشجویان پرستاری در چهار بعد ایجاد انگیزه یادگیری در دانشجویان پرستاری، حمایت دانشجویان، ایجاد مفهوم از خود حرفه ای در ‏دانشجویان و تطابق دانش تئوری و عمل بالینی با دیدگاه دانشجویان پرستاری در این ابعاد متفاوت بوده است.‏

  |   |   متن کامل (HTML)  (213 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۵/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۳/۵/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۳/۵/۲۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی جامع نگر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Holistic Nursing And Midwifery

Designed & Developed by : Yektaweb