دوره 16، شماره 2 - ( 7-1385 )                   جلد 16 شماره 2 صفحات 19-27 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

meskiny F, chehrzad M, mahmoodi H. Comparing school age thalassemia children's behavioral problem referring to ‎children center in Rasht with their healthy classmates. J Holist Nurs Midwifery. 2006; 16 (2) :19-27
URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-238-fa.html
مسکینی جانکبری فاطمه، چهرزاد مینو میترا، محمودی هایده. مقایسه مشکلات رفتاری کودکان سن مدرسه مبتلا به تالاسمی مراجعه کننده به مرکز ‏کودکان شهر رشت با همسالان خود. مجله پرستاری و مامایی جامع نگر. 1385; 16 (2) :19-27

URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-238-fa.html


، fmeskiny@yahoo.com
چکیده:   (2078 مشاهده)

مقدمه : توجه به مشکلات رفتاری کودکان که بیشترین اشکال آسیب شناسی روانی کودک را تشکیل می دهد در تمام فرهنگ ها و ‏جوامع بشری حائز اهمیت است چرا که اغلب اختلالات بزرگسالی ریشه در تجربه های اولیه کودکی دارد. مشکلات رفتاری به علل ‏مختلفی ایجاد می شود یکی از این علل، بیماری های مزمن جسمی مثل بتا تالاسمی ماژور است. شناخت بهتر مشکلات رفتاری کودکان ‏تالاسمی مبنایی برای طراحی موثرتر برنامه های بهداشتی و پیشگیری از مزمن شدن مشکلات رفتاری و روانی در آینده است.‏

 هدف : این پژوهش با هدف مقایسه مشکلات رفتاری کودکان سن مدرسه مبتلا به تالاسمی مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی ‏کودکان شهر رشت با همسالان انجام شد.‏

روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی – مقایسه ای است که در آن 50 کودک مبتلا به تالاسمی مراجعه کننده به مرکز کودکان شهر ‏رشت و 100 کودک سالم همسالانشان به همراه مادرانشان شرکت داشتند.‏ ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه ای مشتمل بر 2 بخش بود. بخش اول شامل مشخصات دموگرافیک کودک تالاسمی و ‏سالم و والدین آنها و بخش دوم چک لیست رفتار کودک را بر اساس گزارش والدین (ابزار آخن باخ) بود که از طریق مصاحبه با مادر تکمیل ‏می شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی ( میانگین – انحراف معیار) و آمار استنباطی ( کای دو ) استفاده شد.‏

نتایج : یافته ها نشان داد بیشترین درصد رفتار مناسب واحدهای مورد پژوهش در گروه تالاسمی(100%) مربوط به حیطه های مشکلات ‏جنسی و مشکلات متفرقه و در گروه کودکان سالم(100%) مربوط به حیطه های مشکلات اجتماعی، رفتار ضد اجتماعی، رفتاری ‏پرخاشگرانه، شکایات جسمانی، اضطراب / افسردگی،گوشه گیری، اختلال در تفکر، مشکلات جنسی و متفرقه بود و هم چنین نتایج نشان ‏داد اختلاف معنی دار آماری بین دو گروه از نظر مشکلات رفتاری در حیطه های مشکلات اجتماعی (0001/0‏ P‏)، رفتار پرخاشگرانه ‏‏(0001/0‏ P‏)، اشکال در تمرکز حواس (03/0‏ P‏)، شکایات جسمانی (01/0‏ P‏)، اضطراب و افسردگی(0001/0>‏P‏) و گوشه ‏گیری(0001/0>‏P‏) وجود دارد.‏

 نتیجه گیری: نتایج نشان داد که اکثریت واحدهای مورد پژوهش در گروه تالاسمی (94%) و در گروه سالم (100%) از نظر مشکلات رفتاری ‏کل، رفتار مناسب داشتند و آزمون آماری کای دو تفاوت معنی داری را بین دو گروه از نظر مشکلات رفتاری کل نشان داد و نیز بین ‏مشکلات رفتاری کل و مشخصات دموگرافیک به جز سن پدر (0001/0‏ P‏) ارتباط معنی دار آماری یافت نشد.‏

  |   |   متن کامل (HTML)  (251 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۵/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۳/۵/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۳/۵/۲۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی جامع نگر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Holistic Nursing And Midwifery

Designed & Developed by : Yektaweb