دوره 15، شماره 1 - ( 1-1384 )                   جلد 15 شماره 1 صفحات 65-71 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

yaghoobi Y, shafipour Z, atrkar roushan Z, modaber nia J. Effect of playing on anxiety of hospitalized school age children. J Holist Nurs Midwifery. 2005; 15 (1) :65-71
URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-209-fa.html
نیکنامی مریم، یعقوبی یاسمن، شفیع پور زهرا، عطرکارروشن زهرا، مدبر نیا جعفر. ‏ بررسی تأثیر بازی برمیزان اضطراب کودکان سن دبستان بستری در مرکز آموزشی- ‏درمانی کودکان گیلان. پرستاری و مامایی جامع نگر. 1384; 15 (1) :65-71

URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-209-fa.html


چکیده:   (3220 مشاهده)

مقدمه: اضطراب شایعترین واکنش در برابر عوامل تنش زاست که کودکان بستری در مراکز درمانی بطور جدی در معرض بروز آن قرار ‏دارند و استفاده از بازی یکی از اولویت های مراقبتی درکودکان برای به حداقل رساندن اضطراب محسوب می شود.‏ ‏

 هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر بازی بر میزان اضطراب کودکان سن دبستان بستری در یکی از مراکز آموزشی ـ درمانی ‏کودکان شهر رشت انجام شده است.‏

روش کار: پژوهش حاضر مطالعه ای نیمه تجربی است که بر روی 110 کودک بستری صورت گرفته است. این کودکان براساس مشخصات ‏واحدهای موردپژوهش و با توجه به شماره اتاقی که در آن بستری بودند به صورت تصادفی انتخاب و در دوگروه مورد و شاهد قرار گرفتند. ‏برای گردآوری داده ها در این تحقیق از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه اضطراب اسپیل برگر مخصوص کودکان و چک ‏لیست علائم حیاتی استفاده شد. روش کار بدین صورت بود که پس از تکمیل اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه اضطراب و چک لیست ‏علائم حیاتی، کودکان گروه مورد به اتاق بازی رفته و به مدت نیم ساعت به بازی می پرداختند، در حالیکه برای کودکان گروه شاهد ‏هیچگونه مداخله ای صورت نمی گرفت. پس از انجام بازی کودکان گروه مورد به تخت خود برگشته و مجدداً پرسشنامه اضطراب و چک ‏لیست علایم حیاتی در هر دو گروه تکمیل می شد.‏

نتایج: نتایج تحقیق نشان می دهد که بازی سبب کاهش معنی داری در میزان اضطراب آشکار (0001/0‏P<‎‏)، میزان فشار خون دیاستولیک ‏‏(005/0‏P<‎‏) و تعداد نبض (04/0‏p<‎‏) در کودکان بستری می شود آزمون آماری ‏t-test‏ اختلاف معنی داری بین دو گروه مورد و شاهد در ‏مرحله بعد از بازی از نظر میزان اضطراب آشکار، میزان فشار خون دیاستولیک و تعداد نبض نشان می دهد.‏

 نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج فوق می توان گفت که بازی روشی مناسب برای کاهش اضطراب، حفظ سلامت جسمی و روحی و سازگاری ‏کودک با مشکلات مربوط به بیماری و بستری شدن محسوب می شود. ‏

واژه‌های کلیدی: اضطراب، بازی درمانی، کودک بستری
  |   |   متن کامل (HTML)  (248 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۵/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۳/۵/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۳/۵/۱۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی جامع نگر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Holistic Nursing And Midwifery

Designed & Developed by : Yektaweb