دوره 22، شماره 1 - ( 1-1391 )                   جلد 22 شماره 1 صفحات 54-60 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Emami Sigaroodi A, Salsali M, Basiri H. Comparative survey between quantitative and qualitative paradigms (part II)‎. J Holist Nurs Midwifery. 2012; 22 (1) :54-60
URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-179-fa.html
امامی سیگارودی عبدالحسین، صلصالی مهوش، بصیری هادی. مقایسه پارادایم های مطالعات کمی و کیفی(قسمت دوّم)‏. پرستاری و مامایی جامع نگر. 1391; 22 (1) :54-60

URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-179-fa.html


، kasraema‏2004‏@yahoo.com
چکیده:   (2828 مشاهده)

همانطور که در قسمت اول مقاله بیان شد، چهار پارادایم فلسفی عمده داریم که مبنای معرفت (معرفت شناسی)، ماهیت و واقعیت ‏‏(هستی شناسی) و روش دستیابی به معرفت را تشکیل می دهند (روش شناسی). از این رو، بر اساس هر پارادایم، روش رسیدن به معرفت ‏مشخص می شود. ‏ در یک دسته بندی کلی تر، دو پارادایم کمی و کیفی داریم. روشی که امروزه تحت عنوان روش کمّی یا علمی نام گرفته است اقتباسی از ‏نظام فلسفی اثبات گرایی است. بر این اساس، فقط روش علمی تجربی، روش معتبر تحقیق و شناخت دانسته می‌شود. از طرفی روش ‏کیفی، متمرکز بر موقعیت های طبیعی است؛ لذا این مطالعات را گاهی مطالعه طبیعت گرایانه نیز می نامند.‏ از آنجا که تقابل پارادایمی در سوالات اساسی آن پارادایم، بروز می کند، پژوهشگر با استفاده از منابع مختلف، پاسخ این دو پارادایم به ‏سوالات اساسی را در قالب جداولی در کنار هم قرارداده است و به بررسی مقایسه ای انها پرداخته است. در نهایت اهمیت هر یک مورد ‏تاکید قرار گرفته است.‏

  |   |   متن کامل (HTML)  (511 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۵/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۳/۵/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۳/۵/۱۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی جامع نگر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Holistic Nursing And Midwifery

Designed & Developed by : Yektaweb