دوره 22، شماره 2 - ( 7-1391 )                   جلد 22 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemnegad S M, Barchordary M. Frequency of anxiety and its relation with depression and other individual ‎characteristics in nursing students. J Holist Nurs Midwifery. 2012; 22 (2)
URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-159-fa.html
قاسم نژاد سیده مدینه، برخورداری معصومه. فراوانی اضطراب و ارتباط آن با افسردگی و سایر ویژه گیهای فردی در دانشجویان ‏پرستاری. پرستاری و مامایی جامع نگر. 1391; 22 (2)

URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-159-fa.html


، mghasemnegad@yahoo.com
چکیده:   (2420 مشاهده)

مقدمه: اضطراب یکی ازشایعترین اختلالات روانی است که در هر جامعه ای ممکن است افراد به آن دچارشوند. این احساس مبهم و ناخوشایند ‏تاثیر بسزایی برتمامی جنبه های زندگی فردگذاشته و همچنین می تواند تعداد نامحدودی از اختلالات ازجمله افسردگی را به همراه داشته باشد.‏ هدف: هدف از این مطالعه، تعیین فراوانی اضطراب در دانشجویان و ارتباط آن با افسردگی و برخی متغیرهای جمعیت شناختی می باشد.‏

روش کار: این مطالعه، توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه پژوهش، کلیه دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاداسلامی واحد لاهیجان و ‏دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شرق گیلان می باشد که از بین آنان 150 نفر به شیوه تصادفی ا نتخاب شدند. ابزارگرداوری داده ها ‏پرسشنامه بود. داده ها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی نظیرآزمون کااسکوئر و فیشر و نرم افزارspss‏ تجزیه و تحلیل شد.‏

یافته ها: در این بررسی 121 نفر زن و 29 نفرمرد بودند. نتایج حاصل ازتحقیق نشان داد که بیشترین درصد (68%) دانشجویان مضطرب بوده و ‏بیشترین درصد(52%) دانشجویان فاقد نشانگان افسردگی می باشند. همچنین نتایج نشان داد که بین اضطراب با افسردگی ارتباط آماری ‏وجوددارد(05/0 ‏p<‎‏). همچنین بین اضطراب وافسردگی باجنس، وضعیت تاهل، رضایت ازرشته تحصیلی، نگرش مثبت خانواده به رشته تحصیلی، ‏امکانات رفاهی و سابقه اضطراب یا افسردگی درخانواده ارتباط آماری وجوددارد(05/0 ‏p<‎‏) اما بین اضطراب و افسردگی باسن ، محل سکونت، در ‏قید حیات بودن والدین ارتباط آماری وجود ندارد.‏

بحث ونتیجه گیری: باتوجه به نتایج پژوهش بنظرمی آید باید توجه بیشتری به این قشر ازجامعه و سلامت روحی و روانی آنان داشته و زمینه ‏مساعدی را برای تحصیلات موفق تر این گروه فراهم آورد چرا که اضطراب و افسردگی، کارکرد دانشجویان را در جنبه های مختلف زندگی فردی ‏و اجتماعی تحت تاثیرمی گذارد.‏

  |   |   متن کامل (HTML)  (289 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۵/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۵/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۳/۵/۱۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی جامع نگر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Holistic Nursing And Midwifery

Designed & Developed by : Yektaweb