دوره 22، شماره 2 - ( 7-1391 )                   جلد 22 شماره 2 صفحات 33-39 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghani H, Farmanbar R, Pakseresht S, Kazem Nezhad Leili E. Effect of regular exercise on methods of problem centered stress coping mechanism . J Holist Nurs Midwifery. 2012; 22 (2) :33-39
URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-158-fa.html
دهقانی حکیمه، فرمانبر ربیع ا...، پاک سرشت صدیقه، کاظم نژاد لیلی احسان. تاثیر فعالیت منظم ورزشی بر شیوه‌ مقابله با استرس مسئله مدار در دانشجویان پرستاری ‏دانشگاه علوم پزشکی گیلان ‏. مجله پرستاری و مامایی جامع نگر. 1391; 22 (2) :33-39

URL: http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-158-fa.html


چکیده:   (2774 مشاهده)

مقدمه: دانشجویان پیوسته در معرض استرسها و فشارهای محیطی و روانی از جمله مشکلات آموزشی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی قرار ‏دارند. بدیهی است که پیامدهای استرس در عملکرد تحصیلی و سلامت روانی آنها تاثیر نامطلوب خواهد داشت. به همین دلیل از شیوه های ‏مقابله با استرس جهت تعدیل اثرات استرس استفاده می نمایند. از عوامل موثر بر تعدیل استرس و شیوه های مقابله با آن، فعالیت بدنی منظم و ‏ورزش می باشد. ‏

هدف: هدف از مطالعه حاضر تعیین تأثیر فعالیت منظم ورزشی بر شیوه‌ مقابله با استرس مسئله مدار در دانشجویان دختر پرستاری دانشگاه ‏علوم پزشکی گیلان می باشد.‏

مواد و روشها: مطالعه‎ ‎حاضر یک مطالعه مداخله ای از نوع کارآزمایی شاهد دار تصادفی می باشد در این پژوهش 76 نفر از دانشجویان واجد ‏شرایط مطالعه به روش نمونه گیری تصادفی منظم در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمون برنامه مداخله(6 هفته فعالیت ورزشی) را ‏دریافت نمودند. شیوه مقابله با استرس در دو گروه قبل و بعد از مداخله با استفاده از ابزار ‏WCQ‏ مورد بررسی قرار گرفت، تجزیه و تحلیل ‏داده ها با استفاده از نرم افزار آماری ‏SPSS Version ‎‏16 و آمار توصیفی(فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی(تی زوجی و تی ‏مستقل) با در نظر گرفتن سطح معنی داری 05/0‏‎ p <‎صورت گرفت. ‏

نتایج: یافته ها نشان داد بین دو گروه از نظر‎ ‎سن، وضعیت تاهل، محل زندگی، تحصیلات مادر، شغل پدر و مادر، سطح درآمد خانواده و تعداد افراد ‏خانواده تفاوت معنی دار آماری وجود نداشت، اما بین سال ورود و تحصیلات مادر این اختلاف معنی دار بود. بعلاوه یافته ها بیانگر اختلاف ‏معنی دار ‏‎ ‎بین میانگین روش مقابله مسئله مدار قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون بود.‏

نتیجه گیری: ورزش منظم می تواند با تاثیر بر شیوه مقابله با استرس مسئله مدار و کاهش پیامدهای منفی استرس در تامین سلامت روان ‏دانشجویان نقش مهمی داشته باشد

  |   |   متن کامل (HTML)  (561 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۵/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۵/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۳/۵/۱۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی جامع نگر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Holistic Nursing And Midwifery

Designed & Developed by : Yektaweb