Volume 9, Issue 1 And 31 (7-1999)                   JHNM 1999, 9(1 And 31): 13-22 | Back to browse issues page

XML Print


Instructor, Department of Nursing, School of Nursing, Midwifery and Paramedicine East of Guilan, Lahidjan, Iran
Abstract:   (1777 Views)
چکیده پژوهش
این پژوهش یک مطالعه توصیفی بوده که به منظور بررسی نیازهای آموزشی مراقبت از خود بیماران سکته مغزی و خانواده آنان بهنگام ترخیص و تدوین طرح مراقبت از خود بر اساس یافته ها انجام گرفته است. واحدهای مورد پژوهش شامل ۱۰۰ نفر بیمار مبتلا به سکته مغزی و ۱۰۰ نفر خانواده همان بیماران بودند که به طور تصادفی انتخاب شدند.
ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بوده که شامل دو بخش می باشد. بخش اول شامل سئوالات مربوط به اطلاعات دموگرافیک ، مشخصات بیماری و درمان و تمایل به آموزش مراقبت از خود و اولویت آموزش از نظر واحدها بود. سئوالات بخش دوم مربوط به حیطه شناختی بوده و به پنج زیر گروه ماهیت بیماری و عوامل ایجاد کننده آن، رژیم دارویی، رژیم غذایی، فعالیت روزمره زندگی و پیگیری درمان و پیشگیری از عود مجدد بیماری تقسیم شده بود.
یافته های پژوهش نشان داد که ۹۹ درصد بیماران و (۹۸ درصد) خانواده تمایل به آموزش مراقبت از خود در حد بالا داشته و(۳۱ درصد) بیماران و (۵۲ درصد) خانواده اولویت اول خود را رژیم غذایی تعیین کردند. همچنین (۸۲ درصد بیماران و (۸۴ درصد) خانواده در حیطه شناختی نیاز آموزشی بالا داشتند.
نتایج پژوهش ارتباط آماری معنی داری را بین سابقه کسب اطلاعات و سطح نیاز آموزشی حیطه شناختی نشان داد ، همچنین ارتباط معنی داری بین سطح نیاز آموزشی، رژیم دارویی و اولویت انتخاب آن وجود داشت . نهایتا یافته ها نشان داد که بر حسب سطح نیاز آموزشی، واحدهای مورد پژوهش بترتیب در زمینه فعالیت روزانه زندگی، رژیم دارویی، ماهیت بیماری و عوامل ایجاد کننده، رژیم غذایی، پیگیری درمان و پیشگیری از بروز مجدد بیماری نیاز به آموزش دارند.
Full-Text [PDF 4144 kb]   (281 Downloads)    
Article Type : Research | Subject: Special
Received: 2019/07/1 | Accepted: 2019/07/1 | Published: 2019/07/1

Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.