Ghanbari Khanghah A, RezaiePoor A, Baghaie M, Kazemnezhad Leili E. Comparing the Effect of Lecture Teaching Strategy and Self Learning (Booklet) on Knowledge Level of Hemodialysis Patients Regarding Self Care
. JHNM 2001; 11 (2 and 41) :87-91
URL:
http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-1105-en.html
1- Nursing(MSN), School of Nursing and Midwifery, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
2- Instructor, Department of Nursing , School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
3- Instructor, Department of Nursing , School of Nursing and Midwifery, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
4- Instructor, Bio-Statistics, School of Nursing and Midwifery, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
Abstract: (1522 Views)
چکیده:
مقدمه: بیماران همودیالیز باید تا حد امکان به استقلال در شیوه جدید زندگی تشویق شده تا از عهده مراقبت از خود برآیند.
هدف از این " پژوهش که یک مطالعه نیمه تجربی است، مقایسه تأثیر دو روش آموزش سخنرانی و خودفراگیری (جزوه) بر میزان آگاهی مراقبت از خود بیماران همودیالیز در سال ۱۳۷۹ بوده است.
نمونه پژوهش را ۶۹ نفر از بیماران همودیالیز مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی رازی رشت(۳۱ نفر جهت گروه سخنرانی و ۳۸ نفرجهت گروه خودفراگیری (جزوه) براساس فرمول حجم نمونه غیر یکسان تشکیل می دادند و پرسشنامه تحقیقی در مراحل قبل از آموزش، یک هفته پس از سخنرانی و ۱۰ روز پس از ارایه جزوه آموزشی توسط واحدهای پژوهش تکمیل گردد.
یافته های پژوهش نشان دادند که هر دو روش آموزشی فوق سبب افزایش میزان آگاهی مراقبت از خود بیماران همودیالیز - شده و تفاوت معنی داری بین میزان آگاهی قبل و بعد از آموزش به روش سخنرانی ( ۰/۰۰۰۱ >P) و قبل و بعد از آموزش به روش خود فرا گیری ( ۰ / ۰۰۰۱ >P) مشاهده شد. البته روش سخنرانی به طور معنی داری نسبت به روش خود فراگیری (جزوه) سبب افزایش بیشتر میزان آگاهی بیماران همودیالیز گردیده است ( ۰/ ۰۰۸>P).
Article Type :
Research |
Subject:
Special Received: 2019/06/24 | Accepted: 2019/06/24 | Published: 2019/06/24