DinMohammadi M R. Comparative Study of Clinical Competence Level (Cognitive Domain) of Nursing Students in Postoperative Care in two Groups of Educational Training ... in the Field of the old Educational System in one of Selected Faculties of Nursing and Midwifery in Tehran. JHNM 2001; 11 (3 and 43) :13-17
URL:
http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-1083-en.html
Instructor, Department of Nursing , School of Nursing and Midwifery, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran
Abstract: (1554 Views)
چکیده: .
مقدمه: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقایسه ای می باشد که در آن پژوهشگر به بررسی مقایسه ای سطح شایستگی بالینی (حیطه شناختی) دانشجویان پرستاری در زمینه ی مراقبتهای بعد از عمل در دو گروه نظام آموزشی کارآموزی در عرصه و نظام آموزشی قدیم در یکی از دانشکده های پرستاری و مامایی منتخب شهر تهران سال ۱۳۷۷ پرداخته است. از طریق نمونه گیری آسان تعداد ۵۰ نفر دانشجوی کارشناسی پیوسته پرستاری. برای هر گروه انتخاب شدند.
روش کار: ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش، پرسشنامه بود که از سه بخش مشخصات دموگرافیک(سن، جنس و وضعیت تأهلی)، دانش مراقبتهای بعد از عمل و کاربرد مراقبتهای بعد از عمل تشکیل شده است. داده های پژوهش پس از اتمام دوره تحصیلی واحدهای پژوهش، در یک مرحله توسط پرسشنامه گردآوری شد.
نتایج: حاصل با توجه به اهداف و سئوالهای پژوهش نشان داد که: دانش و کاربرد مراقبتهای بعد از عمل در گروه نظام آموزشی کارآموزی در عرصه از سطح مطلوبی نسبت به گروه نظام آموزشی قدیم برخوردار می باشد، به منظور بررسی معنی دار بودن اختلاف میانگین امتیازات کسب شده واحدهای مورد پژوهش. در هر دو گروه در زمینه دانش مراقبتهای بعد از عمل، از آزمون آماری Z استفاده شد که نتیجه آزمون ( 2.11 = Z) اختلاف معنی دار در سطح ( 0 . 02>P) نشان داد. همچنین در مورد ارتباط بین مشخصات دموگرافیک و سطح دانش و کاربرد مراقبتهای بعد از عمل در هر گروه، از آزمونهای آماری کای دو (*X) و آزمون دقیق فیشر استفاده گردید که هیچکدام ارتباط معنی دار را نشان ندادند. "
Article Type :
Research |
Subject:
Special Received: 2019/06/19 | Accepted: 2019/06/19 | Published: 2019/06/19